KudoZ home » English to Swedish » Advertising / Public Relations

translite

Swedish translation: ljusskylt


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:translite
Swedish translation:ljusskylt
Entered by: Linn Arvidsson

09:48 Mar 9, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Marketing - Advertising / Public Relations
English term or phrase: translite
Del av skyltsystem på snabbmatsrestaurang: "A pivoting board without moving translites or other things that can break down".
Johanna Holmberg
ljusskylt
Explanation:
I snabbmatssammanhang syftar translite på den rörliga figur/skylt som ofta sitter ovanför menyn (i varje fall på amerikanska snabbmatställen). Den markerar aktuellt tema och kan vara disney, rymden eller liknande
Selected response from:

Linn Arvidsson
Sweden
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5ljusskyltLinn Arvidsson
4ljusarmaturer
Mats Wiman
2bakgrundsbelysningEKM


  

Answers


12 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
bakgrundsbelysning


Explanation:
Om man gör en bildsökning på "translite" via Google så får man se att det handlar om bakgrundbelysta skyltar, tydligen används uttrycket allra mest om sådana som sitter på flipperspel av klassisk typ.

Två svenska sajter använder "translite" - båda har med flipper att göra. Möjligen kan det alltså röra sig om bakgrundbelysning.

EKM
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 5

13 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
ljusarmaturer


Explanation:
helt enkelt.
Translite verkar ha degenererats (Vespa, Hoover etc) till generisk beteckning.

--------------------------------------------------
Note added at 18 mins (2004-03-09 10:06:49 GMT)
--------------------------------------------------

Jag var av samma skäl som Mårten inne på \'ljusskylt\'


    Reference: http://www.translite.com/2lowvoltage.htm
Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4

31 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
ljusskylt


Explanation:
I snabbmatssammanhang syftar translite på den rörliga figur/skylt som ofta sitter ovanför menyn (i varje fall på amerikanska snabbmatställen). Den markerar aktuellt tema och kan vara disney, rymden eller liknande


    Reference: http://www.toysrgus.com/images-store/bk-translites.html
Linn Arvidsson
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tack!