KudoZ home » English to Swedish » Aerospace / Aviation / Space

geared fan cycles

Swedish translation: (ned)växlad turbofläkt


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:geared fan cycles
Swedish translation:(ned)växlad turbofläkt
Entered by: Mårten Sandberg

15:20 Jun 15, 2005
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Aerospace / Aviation / Space / flygmotor
English term or phrase: geared fan cycles
Framtidens miljövänliga flygmotor...

"The engine validates technology for future engines with new thermodynamic cycles, such as intercooled, recuperated and geared fan cycles. The rear frame was designed to withstand higher temperatures than today’s engines."

Tack på förhand!
hookmv
Sweden
(ned)växlad turbofläkt
Explanation:
cycle avser nog kompressionssteget som alltid finns i en gasturbin/jetmotor och föregår brännkammaren som föregår turbinsteget.
Gasturbinerna fungerar efter olika principer.
Antar att här avses en turbinmotor av turbofan/turbofläkt-typ
Selected response from:

Mårten Sandberg
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1(ned)växlad turbofläkt
Mårten Sandberg
2Se nedan.
Lars Jelking


  

Answers


22 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
geared fan
(ned)växlad turbofläkt


Explanation:
cycle avser nog kompressionssteget som alltid finns i en gasturbin/jetmotor och föregår brännkammaren som föregår turbinsteget.
Gasturbinerna fungerar efter olika principer.
Antar att här avses en turbinmotor av turbofan/turbofläkt-typ


    Reference: http://susning.nu/Jetmotor
    Reference: http://www.anirudh.net/seminar/html/Image8.gif
Mårten Sandberg
Works in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 24
Grading comment
Tack!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mario Marcolin
15 days

2 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
Se nedan.


Explanation:
Termen är en av komponenterna som tillsammans utgör en internationell satsning för att göra reamotorn "grönare". Volvo är tillsammans med flera andra tillverkare inblandade i projektet. Jag har dock inte lyckats hitta någon teknisk förklaring av termen.

Lars Jelking
Israel
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 12