KudoZ home » English to Swedish » Aerospace / Aviation / Space

crown line

Swedish translation: kronlina


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:crown line
Swedish translation:kronlina
Entered by: Anette Herbert

15:00 Jul 1, 2007
English to Swedish translations [PRO]
Aerospace / Aviation / Space / luftballonger
English term or phrase: crown line
ett rep eller lina
Anette Herbert
kronlina
Explanation:
kallas den nog officiellt. Ref är en rapport skriven av min lillebror, och han vet oftast vad han pratar om. Själv har jag bara flugit varmluftsballong en gång.
Selected response from:

Reino Havbrandt
Sweden
Grading comment
Tackar!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1kronlinaReino Havbrandt
3 +1topplinaFrederika Heden


  

Answers


20 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
topplina


Explanation:
skulle jag kalla det, men jag är okunnig om det finns en formell term på svenska

ballong-glossary på engelska:
http://www.bris.ac.uk/Depts/Union/BUHABS/glossary.htm



    Reference: http://www.crewclub.org/SBF_Grundlaggandebestammelser.pdf
    Reference: http://www.nwplace.com/msballoonsteps.html
Frederika Heden
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Reino Havbrandt: topplina används också, det är nog samma som kronlina
5 hrs

5 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
kronlina


Explanation:
kallas den nog officiellt. Ref är en rapport skriven av min lillebror, och han vet oftast vad han pratar om. Själv har jag bara flugit varmluftsballong en gång.


    Reference: http://www.havkom.se/virtupload/news/rl2004_25.pdf
Reino Havbrandt
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 28
Grading comment
Tackar!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Frederika Heden: stämmer säkert =) Modernt ballongfarande tar nog mkt terminologi från engelskan i översättning
34 mins