KudoZ home » English to Swedish » Aerospace / Aviation / Space

dorsal guiders

Swedish translation: fenor


18:21 Aug 11, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Medical - Aerospace / Aviation / Space
English term or phrase: dorsal guiders
Hela meningen ser ut så här, och handlar om ett flygplan.

"A pair of dorsal guiders rose out of the aft section."
Lena Eddebrant
Swedish translation:fenor
Explanation:
I den svenska flygplansjargongen talar man om buk, men inte rygg; översidan kallas bara översida. Akter (aft) är inte så vanligt heller, men förekommer kanske på större flygplan. Fena är alltid en vertikalt utskjutande vingdel, stabilisator är alltid en horisontell mindre vinge, antingen fram eller bak. Även om en fena givetvis har stabiliserande egenskaper i girplanet, så kallas den nog aldrig stabilisator.
Sign; "500+ timmar bakom spakarna"
Selected response from:

Reino Havbrandt
Sweden
Grading comment
tack så mycket för hjälpen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4fenorReino Havbrandt
4stabilisatorerMagnusL


  

Answers


11 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
stabilisatorer


Explanation:
eller fenor, monterade på ryggen (dorsal).
Does not seem to be common aircraft vocabulary.
"Två fenor stack ut på ryggens bakre del"

MagnusL
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

13 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
fenor


Explanation:
I den svenska flygplansjargongen talar man om buk, men inte rygg; översidan kallas bara översida. Akter (aft) är inte så vanligt heller, men förekommer kanske på större flygplan. Fena är alltid en vertikalt utskjutande vingdel, stabilisator är alltid en horisontell mindre vinge, antingen fram eller bak. Även om en fena givetvis har stabiliserande egenskaper i girplanet, så kallas den nog aldrig stabilisator.
Sign; "500+ timmar bakom spakarna"

Reino Havbrandt
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 28
Grading comment
tack så mycket för hjälpen!