KudoZ home » English to Swedish » Art/Literary

Alternative Reality

Swedish translation: annorlunda verklighet


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Alternative Reality
Swedish translation:annorlunda verklighet
Entered by: Elisabeth af Geijerstam Grothey

20:17 Jan 26, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Art/Literary
English term or phrase: Alternative Reality
titel på novell
Elisabeth af Geijerstam Grothey
annorlunda verklighet
Explanation:
...är ännu ett alternativ. Vilket som passar bäst beror förstås på vad novellen handlar om.
Selected response from:

nasholm
Grading comment
Tack för hjälpen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3Alternativ verklighet
Terese Whitty
5annorlunda verklighetnasholm
4Annan verklighetcologne
3 +1Parallell verklighetEKM


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
alternative reality
Alternativ verklighet


Explanation:
Jag skulle bara översätta den rakt av.

Terese Whitty
United States
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 421

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mario Marcolin
9 hrs

agree  Henrik Brameus
13 hrs

agree  Renassans LS
16 hrs

4 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
Parallell verklighet


Explanation:
är ett till alternativ. Skulle du kunna ge en kort sammanfattning av novellen och dess tema? Om man ska göra en fri översättning är det svårt om man inte vet vad grundtemat med novellen är.

EKM
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1934

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Roger Sjölander: Som gammal science fiction-fan är det här det uttryck jag skulle välja, för det är vad som används i sådana kretsar.
8 hrs
  -> Tack! Jag tillhör också den skaran, och tyckte att det kanske kunde passa en sådan novell. "En annan verklighet" skulle kunna passa en mer realistisk skildring.

12 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
annorlunda verklighet


Explanation:
...är ännu ett alternativ. Vilket som passar bäst beror förstås på vad novellen handlar om.

nasholm
PRO pts in pair: 28
Grading comment
Tack för hjälpen!

13 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
alternative reality
Annan verklighet


Explanation:
.

--------------------------------------------------
Note added at 15 hrs 24 mins (2004-01-27 11:41:17 GMT)
--------------------------------------------------

eller En annan verklighet

cologne
Germany
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 70