KudoZ home » English to Swedish » Automotive / Cars & Trucks

accessory drive belt

Swedish translation: andra drivremmen


10:25 Aug 31, 2008
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Automotive / Cars & Trucks
English term or phrase: accessory drive belt
replace accessory drive belt
Pia Sjögren Horemans
Belgium
Swedish translation:andra drivremmen
Explanation:
Jag tolkar "accessory" i betydelsen av något som finns sidan om eller utöver en huvudsaklig drivrem, inte i meningen att det syftar på en drivrem för andra tillbehör. Eller mao., det är drivremmen själv som är "tillbehöret" i fråga.
När jag googlar omkring får jag också intryck av att "accessory drive belt" i bilmotorsammanhang ofta syftar på en specifik typ av drivrem, dock inte specifikt för några tillbehör.
Min egen bil (chevrolet impala 72) har två drivremmar och jag tror den ena har att göra med batteriet (??), fast jag är osäker på hur det funkar.
Selected response from:

Thomas Johansson
Peru
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1drivrem för tillbehör
Bertil Andreazon
1andra drivremmen
Thomas Johansson
Summary of reference entries provided
Reino Havbrandt

  

Answers


14 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
drivrem för tillbehör


Explanation:
Utan sammanhang är detta en direkt översättning

Bertil Andreazon
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 42
Notes to answerer
Asker: Tack för snabb hjälp!


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxbofasching: På traktorer säger man väl drivrem för "kraftuttag"?
8 mins

1 day10 hrs   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
andra drivremmen


Explanation:
Jag tolkar "accessory" i betydelsen av något som finns sidan om eller utöver en huvudsaklig drivrem, inte i meningen att det syftar på en drivrem för andra tillbehör. Eller mao., det är drivremmen själv som är "tillbehöret" i fråga.
När jag googlar omkring får jag också intryck av att "accessory drive belt" i bilmotorsammanhang ofta syftar på en specifik typ av drivrem, dock inte specifikt för några tillbehör.
Min egen bil (chevrolet impala 72) har två drivremmar och jag tror den ena har att göra med batteriet (??), fast jag är osäker på hur det funkar.

Thomas Johansson
Peru
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 18
Notes to answerer
Asker: Verkar stämma bra. Tack!





Reference comments


3 days57 mins
Reference

Reference information:
Rättelse angående Chevrolet Impalas drivermmar. Den har tre, en accessory drive belt (serpentine belt) som driver alla hjälpapparater, inklusive alternatorn. http://www.2carpros.com/forum/automotive_pictures/12900_belt...
Sedan har den en separat supercharger drive belt, som driver turboladdaren. Det sitter en dubbel remskiva på motoraxeln.

En Impala har också en "timing belt" http://www.2carpros.com/forum/automotive_pictures/99387_esco... Men det är en kuggrem som sitter under en kåpa och syns inte

Reino Havbrandt
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 377