KudoZ home » English to Swedish » Automotive / Cars & Trucks

pick-up truck

Swedish translation: pickup


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:pick-up truck
Swedish translation:pickup
Entered by: EKM

08:54 Oct 16, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Automotive / Cars & Trucks / Auto
English term or phrase: pick-up truck
Typ av bil som tillverkas av bl.a. Honda.
Johanna Holmberg
pickup
Explanation:
Brukar man kalla dem, på klingande svenska. I hänsyftning på deras funktion kan man även säga "paketbil, budbil", men det är ju inte alls säkert att det är det de används till.

"pickup" känns som ett rotat ord i folkmun tycker jag. I annat fall hade jag föreslagit ett mer svenskt alternativ.
Selected response from:

EKM
Sweden
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +9pickupEKM
5PaketbilxxxMarianne


  

Answers


10 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +9
pickup


Explanation:
Brukar man kalla dem, på klingande svenska. I hänsyftning på deras funktion kan man även säga "paketbil, budbil", men det är ju inte alls säkert att det är det de används till.

"pickup" känns som ett rotat ord i folkmun tycker jag. I annat fall hade jag föreslagit ett mer svenskt alternativ.

EKM
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 17

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Erik Jälevik
9 mins
  -> Tack så mycket!

agree  zebung: Agree partially (agree with the trans. but not the expl.)- a pick-up truck has an open "bed" in the back unlike a paketbil eller budbil. Have even seen "pickupbil"in several newspapers
19 mins
  -> You're right about the shape of the pick-up truck.

agree  Helena Fallkvist
23 mins
  -> Tack så mycket!

agree  Hans-Bertil Karlsson: i bilannonserna ser man mest Pickup
30 mins
  -> Tack så mycket! Ja, jag tror ärligt talat att paketbil, budbil och transportbil precis som zebung påpekar oftare handlar om skåpbilsliknande fordon.

agree  Sven Petersson
5 hrs
  -> Tack så mycket!

agree  CCW
8 hrs
  -> Tack så mycket!

agree  Anette Herbert
10 hrs
  -> Tack så mycket!

agree  Paul Svensson
13 hrs
  -> Tack så mycket!

agree  Mats Wikberg
5 days

20 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
Paketbil


Explanation:
heter det förstås på "klingande svenska" medan "pickup" ju klingar bättre på engelska.

xxxMarianne
Belgium
Specializes in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 8