KudoZ home » English to Swedish » Automotive / Cars & Trucks

callout

Swedish translation: beställningsnummer / komponentnummer


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:callout number
Swedish translation:beställningsnummer / komponentnummer
Entered by: Mats Wiman

22:54 Mar 4, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Automotive / Cars & Trucks
English term or phrase: callout
Ett administrativt system för bilhandlare, där man kan bl a beställa delar via ett centralt system.

Är det någon som har hört denna term i det här sammanhanget? Om jag tittar i ett lexikon, så kan callout betyda dels bildtext, och dels en slags utryckningsoperation (för räddning eller reparation). Lustigt nog kan båda betydelserna stämma in på sammanhanget.

Dels visas de olika komponenterna i en översiktsbild, där varje komponent har sin egen "callout" (som faktiskt är en slags bildtext). Dels förekommer ordet "callout" som kolumnrubrik i en lista över hopsättningar (på samma sida som översiktsbilden).

Om man klickar på ett "callout"-nummer, visas en annan sida med en lista över de (som jag tror, men är inte säker - detta är inte helt tydligt) de komponenter som ingår i hopsättningen.

Typiskt att man ska snava på ett sådant här dumt ord - det känns som att begreppet är illa valt. Men detta begrepp kanske är vanligt i denna bransch? Jag förstår alltså ungefär vad som görs, men varför denna term?
Gorel Bylund
Sweden
beställnings-/komponent
Explanation:
calloutnummer = beställningsnummer
callout = komponent(beskrivning/benämning)

Ernst:
callout (in DTP) (comp) / Anmerkungstext m, Legende f

Norstedts tysk-svenska ordbok
Legende -n f
2 teckenförklaring till karta o.d.
Selected response from:

Mats Wiman
Sweden
Grading comment
Ja, jag tror att det här passar bäst! Ev. beställningsgrupp, det visade sig att varje callout representerar en grupp av komponenter. Men det här satte myror i huvudet på mig!

Tack för hjälpen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1beställnings-/komponent
Mats Wiman
4bildtextReino Havbrandt
3sökberegppmyrwad


  

Answers


4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
beställnings-/komponent


Explanation:
calloutnummer = beställningsnummer
callout = komponent(beskrivning/benämning)

Ernst:
callout (in DTP) (comp) / Anmerkungstext m, Legende f

Norstedts tysk-svenska ordbok
Legende -n f
2 teckenförklaring till karta o.d.


Mats Wiman
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 88
Grading comment
Ja, jag tror att det här passar bäst! Ev. beställningsgrupp, det visade sig att varje callout representerar en grupp av komponenter. Men det här satte myror i huvudet på mig!

Tack för hjälpen!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mario Marcolin: benämning, som kolumnrubrik
9 hrs

6 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
sökberegpp


Explanation:
Egen association

myrwad
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 179

13 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
bildtext


Explanation:
eller i ditt sammanhang är det väl en rubrik. En callout är oftast en kort text som beskriver något annat.
Utryckningen kan du nog glömma i detta sammanhang

Reino Havbrandt
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 377