KudoZ home » English to Swedish » Automotive / Cars & Trucks

nile blue green

Swedish translation: översätts inte


16:39 Dec 8, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Automotive / Cars & Trucks / EU Standards
English term or phrase: nile blue green
frågan:
översätta eller inte översätta:
färgkulörer (billacker) av ovanst. typ eller t.ex. jade green
Bättre lämna allt på engelska?!
Ulla Lundquist
Italy
Swedish translation:översätts inte
Explanation:
I de fordonstekniska texter jag översätter brukar kulörerna få stå kvar på källspråket. Men, det är nog bäst att du stämmer av det med kunden.
Selected response from:

Klas Törnquist
Grading comment
Tack för svar,
nog bäst att inte blanda för mycket sv och en
på en lång lista med billacker
(Nilblågrön i så fall?)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1nilblå, nilgrön
Mario Marcolin
4översätts inte
Klas Törnquist


  

Answers


22 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
översätts inte


Explanation:
I de fordonstekniska texter jag översätter brukar kulörerna få stå kvar på källspråket. Men, det är nog bäst att du stämmer av det med kunden.

Klas Törnquist
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 230
Grading comment
Tack för svar,
nog bäst att inte blanda för mycket sv och en
på en lång lista med billacker
(Nilblågrön i så fall?)

39 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
nilblå, nilgrön


Explanation:
I princip håller jag med Klas, åtm när det handlar om nya färgnamn.
Nilgrön är belagt i svenska sedan 1911.

Men både nilgrön och nilblå finns redan i andra sammanhang
"Nile green
A moderate yellow green to vivid light green."
http://www.bartleby.com/61/80/N0108000.html
http://spraakdata.gu.se/ordat/pdf/bilaga_alfabetisk.pdf

"Nile blue
A light greenish blue."
http://www.bartleby.com/61/80/N0108000.html

Mario Marcolin
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 40

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Eva-Lotta Ljung: Jag vet inte hur man gör med bilfärger, men nilgrön används om färg på siden.
13 hrs
  -> Tack Evalotta :)