KudoZ home » English to Swedish » Biology (-tech,-chem,micro-)

small-molecule therapeutics

Swedish translation: behandlingar/läkemedel med små molekyler


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:small-molecule therapeutics
Swedish translation:behandlingar/läkemedel med små molekyler
Entered by: Mario Marcolin

09:22 Oct 16, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Medical - Biology (-tech,-chem,micro-) / Biotech
English term or phrase: small-molecule therapeutics
XX, an emerging biotechnology company, has a growing pipeline of novel, small-molecule therapeutics.
Johanna Holmberg
behandlingar med små molekyler
Explanation:
eller
behandlingar/läkemedel baserade på små molekyler.
obs "therapeutics" = behandlings/läkemedel
"therapies" = terapier
1)
"de flesta läkemedel består av små molekyler, och de som påverkar nervsystemet är oftast fettlösliga"
2)
"Små molekyler som kallas kemokiner är av avgörande betydelse. Det är nämligen dessa som styr vandringen av cancerceller från ett organ till andra delar av kroppen. Genom att behandla med vissa antikroppar mot receptorer av dessa molekyler lyckades forskarna hindra att en cancer spred sig till andra organ."
Selected response from:

Mario Marcolin
Sweden
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5behandlingar med små molekyler
Mario Marcolin
5småmolekylterapierxxxMarianne
3små-molekyl terapeutiskt medel
zebung


  

Answers


14 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
små-molekyl terapeutiskt medel


Explanation:
Relativt nytt område inom medicinska forskning. Det är bara ett förslag men jag är säkert att små-molekyl används.

zebung
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in SwedishSwedish

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
småmolekylterapier


Explanation:
Den slutsatsen drog jag efter google-sökning.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-10-21 19:06:49 (GMT)
--------------------------------------------------

enligt nedan blir det då: småmolekylbehandlingar


    Reference: http://www.biovitrum.com
xxxMarianne
Belgium
Works in field
Native speaker of: Swedish

2 days21 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
behandlingar med små molekyler


Explanation:
eller
behandlingar/läkemedel baserade på små molekyler.
obs "therapeutics" = behandlings/läkemedel
"therapies" = terapier
1)
"de flesta läkemedel består av små molekyler, och de som påverkar nervsystemet är oftast fettlösliga"
2)
"Små molekyler som kallas kemokiner är av avgörande betydelse. Det är nämligen dessa som styr vandringen av cancerceller från ett organ till andra delar av kroppen. Genom att behandla med vissa antikroppar mot receptorer av dessa molekyler lyckades forskarna hindra att en cancer spred sig till andra organ."


    Reference: http://www.janusinfo.org/servlet/GetDoc?meta_id=1326
    Reference: http://www.medicallink.se/news/showNews.cfm?newsID=1575
Mario Marcolin
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 10