KudoZ home » English to Swedish » Botany

thorny monkey ropes (Dalbergia armata)

Swedish translation: lian av arten Dalbergia armata


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:thorny monkey ropes (Dalbergia armata)
Swedish translation:lian av arten Dalbergia armata
Entered by: Åsa Valley

15:26 Mar 31, 2007
English to Swedish translations [PRO]
Botany / Golfuttryck
English term or phrase: thorny monkey ropes (Dalbergia armata)
South African forest species
Åsa Valley
Sweden
lian av arten Dalbergia armata
Explanation:
Känner inte till något svenskt namn men Dalbergia armata är en vedartad flerårig klätterväxt (dvs det vi i dagligt tal kallar en lian). Om du skriver "lian av arten Dalbergia armata (Thorny monkey rope)" så kan det inte missförstås :-)
Selected response from:

Kent Andersson
Grading comment
Tack så mycket
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1lian av arten Dalbergia armataKent Andersson
4 +1träd av släktet Dalbergia
Karin Hellbom


  

Answers


16 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
thorny monkey ropes (dalbergia armata)
träd av släktet Dalbergia


Explanation:
(troligen finns det inte något svenskt namn) Nationalencyklopedin: Dalbe´rgia, det vetenskapliga namnet på ett släkte ärtväxter med ca 100 arter träd, buskar och lianer i tropiska trakter över hela jorden. Blommans alla ståndare är förenade till ett rör runt pistillen, och frukterna, baljorna, faller av oöppnade. Släktet innefattar åtskilliga arter som ger värdefullt virke till möbler och musikinstrument, bl.a. D. ni´gra (riopalisander), D. latifo´lia (ostindisk palisander), D. frute´scens (rosenträ) och D. melano´xylon (grenadille). Det övergripande handelsnamnet för virke från arter av släktet D. är palisander. Virke från sydamerikanska arter kallas jakaranda.

Om man tittar i Linnés självbiografi upptäcker man namnet Dalberg, en överstelöjtnant som Linné anlitat för att få iväg en av sina lärjungar, nämligen Dan. (troligen Daniel) Rolander till Surinam. Dit skulle Dalberg bege sig och det är kanske han som fått ge namn åt dessa träd. Resan företogs 1754-56 och när Rolander återkom blev Linné mycket besviken över vad han åstadkommit. Så här skriver han: "Denne otacksamme discipel gaf Linnaeus intet af alla sine samblingar, men förtalte honom allestädes".

--------------------------------------------------
Note added at 18 min (2007-03-31 15:44:29 GMT)
--------------------------------------------------

Kanske lianer här

Karin Hellbom
Italy
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxfinntranslat: lianer går bra =)
43 mins
  -> Tack! Lianer eller någon slags klängväxt

neutral  Kent Andersson: Det är en lian.
2 days13 hrs

2 days14 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
thorny monkey ropes (dalbergia armata)
lian av arten Dalbergia armata


Explanation:
Känner inte till något svenskt namn men Dalbergia armata är en vedartad flerårig klätterväxt (dvs det vi i dagligt tal kallar en lian). Om du skriver "lian av arten Dalbergia armata (Thorny monkey rope)" så kan det inte missförstås :-)

Kent Andersson
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 8
Grading comment
Tack så mycket

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jan Sundström: Ja, den kallas även för "Thorny rope climber", så lian passar nog in. Bild här: http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=3301005... Synonymer här: http://www.hear.org/gcw/html/autogend/species/6250.HTM
4 hrs