KudoZ home » English to Swedish » Bus/Financial

writing covered calls

Swedish translation: täckt köpoptionsutfärdande


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:writing covered calls
Swedish translation:täckt köpoptionsutfärdande
Entered by: Elisabeth Lundberg-Karlsson

17:24 Mar 12, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial
English term or phrase: writing covered calls
context:"the generation of additional capital may arise from the receipt of a premium for writing covered call" (ett fondbolag som vill sälja andelar)
Elisabeth Lundberg-Karlsson
Sweden
täckt köpoptionsutfärdande
Explanation:
"Denna strategi är kanske den mest spridda bland portföljförvaltare som använder optioner som ett komplement i sin förvaltning. Den premie som erhålls vid utfärdandetillfället kan betecknas som en ökad avkastning på portföljen till den del som består av tidsvärde."

Från "Optioner - Ljungström & Rothfelt" (som är de korrekta namnen..)

ovanstående ligger som synes väldigt när din text,
Selected response from:

Glenn Viklund
Albania
Grading comment
Tack, än en gång!
Elisabwth
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5täckt köpoptionsutfärdandeGlenn Viklund
4kortsik. köpoption där säljaren av optionsrätten (writer) äger akt. s ligger till gr f optionsrättenAnna, citato


  

Answers


42 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
kortsik. köpoption där säljaren av optionsrätten (writer) äger akt. s ligger till gr f optionsrätten


Explanation:
Så ska det vara, så vitt jag förstår!
Det innebär att man därmed begränsar sina risker

Kolla på http://www.bigeasyinvestor.com/education/tradersdiction.html
där det finns en ordlista för "traders" som är både omfattande och bra!


    Reference: http://www.bigeasyinvestor.com/education/tradersdiction.html
Anna, citato
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 213

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
täckt köpoptionsutfärdande


Explanation:
"Denna strategi är kanske den mest spridda bland portföljförvaltare som använder optioner som ett komplement i sin förvaltning. Den premie som erhålls vid utfärdandetillfället kan betecknas som en ökad avkastning på portföljen till den del som består av tidsvärde."

Från "Optioner - Ljungström & Rothfelt" (som är de korrekta namnen..)

ovanstående ligger som synes väldigt när din text,

Glenn Viklund
Albania
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 2476
Grading comment
Tack, än en gång!
Elisabwth