KudoZ home » English to Swedish » Bus/Financial

covering of existing short positions and injection of public pension fund money

Swedish translation: täckning av existerande korta positioner och injicering av offentliga pensionsmedel


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:covering of existing short positions and injection of public pension fund money
Swedish translation:täckning av existerande korta positioner och injicering av offentliga pensionsmedel
Entered by: caroline persson

18:29 Mar 17, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial / Funds
English term or phrase: covering of existing short positions and injection of public pension fund money
...This was followed, however, by a further slight easing of monetary policy from the Bank of Japan. In fact, the strength of the market, particularly towards the end of the month, was due more to new restrictions on short-selling than to any change in fundamentals. This change led to substantial covering of existing short positions and was timed to coincide with the injection of public pension fund money into the market.
caroline persson
Sweden
täckning av existerande korta positioner och injicering av offentliga pensionsmedel
Explanation:
"short position" innebär att man har sålt papper (terminskontrakt) som man inte äger, i förhoppningen om att man skall kunna köpa dem billigare än vad man sålt dem för. To cover your position innebär att på något sätt täcka den risk det innebär att vara i short position
Selected response from:

Tore Feuk
United Kingdom
Grading comment
Tack
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5short position = terminskontrakt på försäljning av råvaruparti; injection = kapitaltillskottHans Karlson
4baisseposition, position vid baisseförsäljning
Yngve Roennike
4täckning av existerande korta positioner och injicering av offentliga pensionsmedel
Tore Feuk


  

Answers


19 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
short position = terminskontrakt på försäljning av råvaruparti; injection = kapitaltillskott


Explanation:
Ref: Natur&Kultur: Engelsk affärsordbok

Hans Karlson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 111

38 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
täckning av existerande korta positioner och injicering av offentliga pensionsmedel


Explanation:
"short position" innebär att man har sålt papper (terminskontrakt) som man inte äger, i förhoppningen om att man skall kunna köpa dem billigare än vad man sålt dem för. To cover your position innebär att på något sätt täcka den risk det innebär att vara i short position

Tore Feuk
United Kingdom
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 548
Grading comment
Tack

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Billy McCormac: Fast jag trodde att en "pension fund" var en "pensionsstiftelse".
1 hr

disagree  Yngve Roennike: Jag skulle nog säga att det är nästan omöjligt att injicera pengar på eller i någon, En levande varelse förutsättas väl
7 hrs

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
baisseposition, position vid baisseförsäljning


Explanation:
enligt mitt lexikon, att det stämmer kan jag inte garantera.

Swedish: Täckning av befintliga baissepositioner och tillförsel av medel från pensionskassan

--------------------------------------------------
Note added at 2002-03-17 21:10:01 (GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Oops, glömde _offentliga_ (pensionskassan el. fonden).

Yngve Roennike
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 33