KudoZ home » English to Swedish » Bus/Financial

funds rate

Swedish translation: reporänta


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:funds rate
Swedish translation:reporänta
Entered by: Elisabeth Lundberg-Karlsson

12:30 May 10, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial
English term or phrase: funds rate
i en fondandelstext om räntor o dyl omnämns USA:s the Federal Reserve och att de (Alan G) ändrat "funds rate". Motsvaras detta av fondränta på svenska?
Elisabeth Lundberg-Karlsson
Sweden
reporäntan
Explanation:
heter den i Sverige. brukar kallas Riksbankens viktigaste styrränta. det härrör faktiskt också från en sådan "nattlig" transaktion, man gör en "repa".

Se tex:

http://www.bankboken.nu/det/det_9_3_3.html
Selected response from:

Glenn Viklund
Albania
Grading comment
Tack för hjälpen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5styrräntan
Mario Marcolin
5reporäntanGlenn Viklund
4Räntorna för inlåning över nattenEKM


  

Answers


51 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Räntorna för inlåning över natten


Explanation:
Nej, jag skulle gissa att funds i detta fall inte syftar på "fonder", utan snarare har att göra med nedanstående (från Merriam-Webster)

federal funds:

reserve funds lent overnight by one member bank of the Federal Reserve to another.

Googlesaxning:
The federal funds rate is the rate banks charge each other for overnight loans.

Frågan är nu vad detta kallas på svenska?

I ett översatt EU-dokument fann jag ovanstående förslag.






    Reference: http://www.google.ca/search?q=cache:52g21-gCcvUC:www.ecb.int...
EKM
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1934

3 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
reporäntan


Explanation:
heter den i Sverige. brukar kallas Riksbankens viktigaste styrränta. det härrör faktiskt också från en sådan "nattlig" transaktion, man gör en "repa".

Se tex:

http://www.bankboken.nu/det/det_9_3_3.html

Glenn Viklund
Albania
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 2476
Grading comment
Tack för hjälpen!

17 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
styrräntan


Explanation:
"De flesta ekonomiska bedömare väntar sig att Federal Reserve sänker styrräntan, fed funds rate, med 0,25 procentenheter."
2)
Ibland förändras scenbilden snabbt.
Så sent som i november varnade Fede-
ral Reserve för inflationshot. I januarisänkte man i stället styrräntan med enhel procentenhet och gjorde klart attfler sänkningar följer. Detta är Fedssnabbaste politikomläggning sedan
Alan Greenspans tillträde 1987.
PS
Reporäntan anger räntesats för transaktion mellan riksbank och annan instituion


    www.aftonbladet.se/nyheter/9809/ 29/telegram/inrikesnyttnf.html
    Reference: http://www.klaseklund.com/documents/EP01-01.pdf.
Mario Marcolin
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 1883