KudoZ home » English to Swedish » Bus/Financial

I/L

Swedish translation: inflationsanknuten obligation dvs realränteobligation


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:I/L
Swedish translation:inflationsanknuten obligation dvs realränteobligation
Entered by: Elisabeth Lundberg-Karlsson

06:32 May 14, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial / bonds, gilts
English term or phrase: I/L
i en lista över obligationer och deras värden (i en årsredovisning) anges en siffror och värden, men även ovanstående förkortning, som jag inte kan finns någon förklaring till någonstans. Kan någon ge mig en fingervisning om vad den står för och om den ska översättas, och till vad i så fall.
Elisabeth Lundberg-Karlsson
Sweden
inflationsanknuten obligation
Explanation:
Jag skulle tro att det är en obligation med en ränta som följer inflationen. Alltså, om det är 5% inflation på årsbasis så ger obligationen 5% + ev ränta - det gör att obligationen är ett mycket säkert papper eftersom inflationen kan aldrig äta upp riskpremien för att hålla obligationen. Det blir alltså alltid positiv realränta.

I/L = Inflation-linked

Selected response from:

EKM
Sweden
Grading comment
Tack så hemskt mycket!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5realobligationGlenn Viklund
4inflationsanknuten obligationEKM


  

Answers


20 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
inflationsanknuten obligation


Explanation:
Jag skulle tro att det är en obligation med en ränta som följer inflationen. Alltså, om det är 5% inflation på årsbasis så ger obligationen 5% + ev ränta - det gör att obligationen är ett mycket säkert papper eftersom inflationen kan aldrig äta upp riskpremien för att hålla obligationen. Det blir alltså alltid positiv realränta.

I/L = Inflation-linked




    www.tiff.org/pub/library/TIFF_Resources/ IL_Bonds_Redux.html
    En ekonom
EKM
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1934
Grading comment
Tack så hemskt mycket!

6 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
realobligation


Explanation:
benämns de i Sverige. Vad Mårten säger stämmer utmärkt, men nedanstående visar också vilken dålig affär de kan vara:

http://www.internetional.se/realrdi9812.htm

Glenn Viklund
Albania
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 2476