KudoZ home » English to Swedish » Bus/Financial

write-offs/adjusted earnings

Swedish translation: Avskrivningar/justerad vinst


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:write-offs/adjusted earnings
Swedish translation:Avskrivningar/justerad vinst
Entered by: Maria Bertilsson

15:19 May 16, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial
English term or phrase: write-offs/adjusted earnings
Most of the downward revisions of earnings estimates have probably been made, meaning that the risk for further large downward revisions is less today. The market is now expecting earnings to increase by 16 percent in 2002 (based on adjusted earnings where write-offs and extraordinary costs are excluded).

...(baserat på korrigerade vinster från vilka avskrivningar och extraordinära kostnader undantagits).

Enligt FARs är write-offs nedskrivning och bortskrivning, men talar man inte om avkastningar här?
caroline persson
Sweden
Avskrivningar/justerad vinst
Explanation:
Enligt Eng.-Sv. affärslexikon kan write-off även ha betydelsen avskrivningar, vilket väl borde stämma i sammanhanget och justerad vinst är nettovinsten (alltså efter skatt). Det låter väl rimligt att man när man beräknar vinsten utgår från den justerade vinsten och bortser från avskrivningar.
Selected response from:

Maria Bertilsson
France
Grading comment
Tack! Jag har just talat med en revisor som bekräftar att det är "resultat före avskrivningar och extraordinära kostnader som avses här".
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2Avskrivningar/justerad vinst
Maria Bertilsson
4 +1Skatteavdrag
DCULS


  

Answers


29 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
Avskrivningar/justerad vinst


Explanation:
Enligt Eng.-Sv. affärslexikon kan write-off även ha betydelsen avskrivningar, vilket väl borde stämma i sammanhanget och justerad vinst är nettovinsten (alltså efter skatt). Det låter väl rimligt att man när man beräknar vinsten utgår från den justerade vinsten och bortser från avskrivningar.

Maria Bertilsson
France
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 521
Grading comment
Tack! Jag har just talat med en revisor som bekräftar att det är "resultat före avskrivningar och extraordinära kostnader som avses här".

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Arthur Borges
53 mins

agree  EKM: Låter logiskt och bekräftas av mitt referensmaterial.
13 hrs

34 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
Skatteavdrag


Explanation:
Write-offs betyder här tax deductions, alltså skatteavdrag, alltså total,redovisad inkomst efter skatteavdrag.

DCULS
Ireland
PRO pts in pair: 3

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Arthur Borges
48 mins