KudoZ home » English to Swedish » Bus/Financial

technical recession

Swedish translation: teknisk recession


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:technical recession
Swedish translation:teknisk recession
Entered by: Mario Marcolin

13:15 May 17, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial
English term or phrase: technical recession
I en delårsrapport förekommer detta uttryck. Jag söker det svenska uttrycket. jag vet att uttrycket står för en negativ tillväxt under två kvartal i följd. Men vilken är motsvarande svenska term?
Elisabeth Lundberg-Karlsson
Sweden
teknisk recession
Explanation:
Rapport från Utrikesdepartementet
Singapore 2002-01-04

"Och jämför man det första
kvartalet med det sista kvartalet 2000 så sjönk BNP då med 11 procent. Därmed befinner
sig Singapore i en sk teknisk recession). Huvudorsaken till fallet i BNP är den minskade
efterfrågan på elektronikvaror, vilket lett till att tillverkningssektorn minskat med
nästan 7 procent. Servicenäringarna visar endast en svag tillväxt och anläggnings- och
byggnadssektorn nära nolltillväxt."


--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-18 08:09:01 (GMT)
--------------------------------------------------

uttrycket är försvisso vanligare på danska
\"Eurozonen er ligesom som resten af verden
ramt af den globale økonomiske krise. Den økonomiske vækst er nede på 1,2 procent, hvilket af flere tyske finans-institutioner kaldes for \"teknisk\"
recession. Det betyder økonomisk tilbagegang og minusvækst.\"
<;www.dkp-ml.dk/art7/5067.htm>
Innebörden borde vara
\"tekniskt sett en recession\" dvs en recession som (ännu) inte har en omfattande inverkan på samhällslivet i stort
Selected response from:

Mario Marcolin
Sweden
Grading comment
Bra förklaring, även om de andra som svarade också var mycket bra och bidrog till begripligheten. Det var svårt att välja bland er alla. Tack snälla ni!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1teknisk recession
Mario Marcolin
4 +1teknisk nedgångHans-Bertil Karlsson
4HansGlenn Viklund
4(Konjunktur-/ ekonomisk-) avmattningGlenn Viklund
4tillfälligt negativ tillväxt
Tomas Nilsson
3en relativt mild och kortvarig konjunkturnedgång
Peter Linton


Discussion entries: 2





  

Answers


27 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
tillfälligt negativ tillväxt


Explanation:
Ett förslag - prova.

Mvh,

Tomas Nilsson

Tomas Nilsson
United Kingdom
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 68

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
en relativt mild och kortvarig konjunkturnedgång


Explanation:
Just a suggestion. Tomas' suggestion is much simpler and neater, and in any case Swedish is not my main language. But a 'technical recession' is one where the statistics show the economy in recession, but it doesn't feel like it - hence the long phrase above, taken from the website below.
I suspect the Swedish for it is simply 'teknisk konjunkturnedgång'.


    Reference: http://www.ne.su.se/~tr/prog.pdf
Peter Linton
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 68

4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
(Konjunktur-/ ekonomisk-) avmattning


Explanation:
Någondera är väl troligen det som används oftast i ekonomiska artiklar och dylikt, sas "i dagligt tal".

Nedan hittar du två andra varianter:

teknisk recession (Exportrådet)

eller bara

recession (Klas Eklund)

Mig veterligt används begreppet "teknisk recession" inte särskilt ofta, utan bara recession.

http://www.swedishtrade.se/i_utlandet/landrapporter/singapor...

www.klaseklund.com/documents/EP01-01.pdf

--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-18 11:31:27 (GMT)
--------------------------------------------------

\"Den tyska ekonomin föll tillbaka 0.1% tredje kvartalet vilket innebär att europas största ekonomi står på gränsen till recession\"

Så tolkar jag din mening

Glenn Viklund
Albania
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 2476

5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
teknisk nedgång


Explanation:
Det finns ju flera sätt att analysera aktier på. Ett av dem är den så kallade tekníska analysen (se exempelvis krönika i Dagens Industri på lördagar).

Där gör man en rent matematisk bedömning av en aktie, utan hänsyn till vad marknaden tycker, vad andra analytiker säger och vad ryktena på börsen berättar.

Exakta formeln känner jag inte till, men det har med kurvans lutning att göra på något sätt.

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Glenn Viklund: nej Hans, det är inte rätt. Elisabeths fråga handlar om makroekonomi.
1 hr
  -> Skulle vara intressant med mera kontext för att se om du eller jag har rätt !!

7 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Hans


Explanation:
det där var sålunda en 'disagree'...

Glenn Viklund
Albania
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 2476

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Hans-Bertil Karlsson: Jo det förstod jag - har också klickat fel...
7 hrs
  -> Ja, underligt, är det inte? :)

18 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
teknisk recession


Explanation:
Rapport från Utrikesdepartementet
Singapore 2002-01-04

"Och jämför man det första
kvartalet med det sista kvartalet 2000 så sjönk BNP då med 11 procent. Därmed befinner
sig Singapore i en sk teknisk recession). Huvudorsaken till fallet i BNP är den minskade
efterfrågan på elektronikvaror, vilket lett till att tillverkningssektorn minskat med
nästan 7 procent. Servicenäringarna visar endast en svag tillväxt och anläggnings- och
byggnadssektorn nära nolltillväxt."


--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-18 08:09:01 (GMT)
--------------------------------------------------

uttrycket är försvisso vanligare på danska
\"Eurozonen er ligesom som resten af verden
ramt af den globale økonomiske krise. Den økonomiske vækst er nede på 1,2 procent, hvilket af flere tyske finans-institutioner kaldes for \"teknisk\"
recession. Det betyder økonomisk tilbagegang og minusvækst.\"
<;www.dkp-ml.dk/art7/5067.htm>
Innebörden borde vara
\"tekniskt sett en recession\" dvs en recession som (ännu) inte har en omfattande inverkan på samhällslivet i stort


    Reference: http://www.swedishtrade.se/i_utlandet/landrapporter/singapor...
Mario Marcolin
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 1883
Grading comment
Bra förklaring, även om de andra som svarade också var mycket bra och bidrog till begripligheten. Det var svårt att välja bland er alla. Tack snälla ni!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Nina Engberg: Kanske blir denna översättning bäst, även om jag tycket Peter har rätt också. Recession är ju konjukturnedgång...
20 hrs