KudoZ home » English to Swedish » Bus/Financial

institutional mandates

Swedish translation: förvaltning av institutionella placeringar


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:institutional mandates
Swedish translation:förvaltning av institutionella placeringar
Entered by: Glenn Viklund

20:47 May 19, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial / funds/investment
English term or phrase: institutional mandates
The importance of European portfolio management to the Nordic and other teams in Stockholm will increase, in order to protect our core Swedish business. In order to meet this demand, the responsibility for managing the European portfolios in London will be moved to Stockholm, and the London office will have to be closed, despite good efforts during the last couple of years. This measure should enhance cooperation, simplify operations, benefit performance, and reduce costs. It is important to remember that the original reason for being in London was to sell institutional mandates to non-Nordic clients, not that European portfolios per se are better managed in London.

'Institutionella mandat' kanske, men är det någon som vet vad det är?
caroline persson
Sweden
Institutionella placeringar
Explanation:
På den amerikanska marknaden definieras institutionella placerare som:

"Organizations that invest, including insurance companies, depository institutions, pension funds, investment companies, mutual funds, and endowment funds."

Mandat här syftar nog helt enkelt på att "ragga upp" kunder, dvs sådana som vill placera kapital via någon typ av sådan fond.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-20 05:50:36 (GMT)
--------------------------------------------------

\"Förvalning av..\" ska nog inleda svaret. Men kunderna är inte de som placerar i dessa fonder; utan det är fonderna själva man säljer \"mandat\" att förvalta, se t.ex:

http://www.ubs.com/e/investmentfunds/interdist/japan/profile...

--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-20 05:51:17 (GMT)
--------------------------------------------------

\"Förvaltning av\"

--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-20 08:12:21 (GMT)
--------------------------------------------------

Hehe :-) Tack Hans, har inte sett det. Jag laddade ner en fantastisk finansiell ordlista från den här adressen för ett år sedan, har den nu som excel-fil. Har inte loggat på där sedan dess, det såg ju inte så seriöst ut! :-) Jag får väl skicka hela db_n till C. istället....

(ska ta reda på var den tagit vägen)

--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-20 08:13:43 (GMT)
--------------------------------------------------

Hehe :-) Tack Hans, har inte sett det. Jag laddade ner en fantastisk finansiell ordlista från den här adressen för ett år sedan, har den nu som excel-fil. Har inte loggat på där sedan dess, det såg ju inte så seriöst ut! :-) Jag får väl skicka hela db_n till C. istället....

(ska ta reda på var den tagit vägen)

--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-20 08:19:51 (GMT)
--------------------------------------------------

Här hittade jag ordlistan (den bästa finansiella (US) jag sett på nätet):

http://www.duke.edu/~charvey/Classes/wpg/glossary.htm

författad av Campbell R. Harvey
Selected response from:

Glenn Viklund
Albania
Grading comment
Tack Glenn och Hans! Jag tror att 'förvaltning av institutionella placeringar' blir bra här eftersom jag inte vet om det är just obligationer det handlar om. Tack för kommentarer och länkar (trots innehållet..(:
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4Institutionella obligationerHans-Bertil Karlsson
4Institutionella placeringarGlenn Viklund


  

Answers


44 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Institutionella placeringar


Explanation:
På den amerikanska marknaden definieras institutionella placerare som:

"Organizations that invest, including insurance companies, depository institutions, pension funds, investment companies, mutual funds, and endowment funds."

Mandat här syftar nog helt enkelt på att "ragga upp" kunder, dvs sådana som vill placera kapital via någon typ av sådan fond.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-20 05:50:36 (GMT)
--------------------------------------------------

\"Förvalning av..\" ska nog inleda svaret. Men kunderna är inte de som placerar i dessa fonder; utan det är fonderna själva man säljer \"mandat\" att förvalta, se t.ex:

http://www.ubs.com/e/investmentfunds/interdist/japan/profile...

--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-20 05:51:17 (GMT)
--------------------------------------------------

\"Förvaltning av\"

--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-20 08:12:21 (GMT)
--------------------------------------------------

Hehe :-) Tack Hans, har inte sett det. Jag laddade ner en fantastisk finansiell ordlista från den här adressen för ett år sedan, har den nu som excel-fil. Har inte loggat på där sedan dess, det såg ju inte så seriöst ut! :-) Jag får väl skicka hela db_n till C. istället....

(ska ta reda på var den tagit vägen)

--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-20 08:13:43 (GMT)
--------------------------------------------------

Hehe :-) Tack Hans, har inte sett det. Jag laddade ner en fantastisk finansiell ordlista från den här adressen för ett år sedan, har den nu som excel-fil. Har inte loggat på där sedan dess, det såg ju inte så seriöst ut! :-) Jag får väl skicka hela db_n till C. istället....

(ska ta reda på var den tagit vägen)

--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-20 08:19:51 (GMT)
--------------------------------------------------

Här hittade jag ordlistan (den bästa finansiella (US) jag sett på nätet):

http://www.duke.edu/~charvey/Classes/wpg/glossary.htm

författad av Campbell R. Harvey


    Reference: http://www.day-trading-online.com
Glenn Viklund
Albania
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 2476
Grading comment
Tack Glenn och Hans! Jag tror att 'förvaltning av institutionella placeringar' blir bra här eftersom jag inte vet om det är just obligationer det handlar om. Tack för kommentarer och länkar (trots innehållet..(:

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Hans-Bertil Karlsson: den sista länken du la till såg inte så "seriös" ut :-) Online casino, Viagra och kondomer via Internet !! Hmmm
9 hrs

10 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Institutionella obligationer


Explanation:
Jag sökte runt lite på nätet och hittade bland annat "mandatory funds", som är ett slags "tvingande pensionssparande" ganska likt våra premiepensioner och annat som vi tvingats till eller som AP-fonder och liknande fast privata

Mandate tyder ju på att det är något "tvingande" - då ligger obligationer nära till hands.

Skulle tro att det här är en "hemmagjord" översättning av något svenskt...

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265