KudoZ home » English to Swedish » Bus/Financial

Chief Operating Officer/Head of Operations

Swedish translation: vice vd


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Chief Operating Officer/Head of Operations
Swedish translation:vice vd
Entered by: Hans-Bertil Karlsson

18:16 May 20, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial / corporate titles
English term or phrase: Chief Operating Officer/Head of Operations
Titeln används ju i allra högsta grad även på svenska men är det någon som känner till om det finns någon vedertagen svensk motsvarighet? Finns det över huvud taget en exakt motsvarighet, eller kan den kanske stå för en rad olika befattningar?

Det här med titlar är inte lätt att översätta...!
caroline persson
Sweden
vice vd
Explanation:
Encrico Barile som studerat detta under lång tid skriver följande på sin sajt ";www.barile.net"

(2) COO = Chief Operating Officer. COO kan även användas ensamt, utan någon annan titel. Översätts då bäst till "operativ chef" alternativt "förste vice vd" eller bara "vice vd".

Selected response from:

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Grading comment
Ja, det tror jag stämmer bra! Tackar!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3vice vdHans-Bertil Karlsson
4 -1Verkställande direktörLena Matzdotter


  

Answers


34 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
Verkställande direktör


Explanation:
Så skulle jag översätta det

Lena Matzdotter
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 632

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Hans-Bertil Karlsson: VD brukar ju vara CEO (Chief executive officer).
45 mins

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
vice vd


Explanation:
Encrico Barile som studerat detta under lång tid skriver följande på sin sajt ";www.barile.net"

(2) COO = Chief Operating Officer. COO kan även användas ensamt, utan någon annan titel. Översätts då bäst till "operativ chef" alternativt "förste vice vd" eller bara "vice vd".



Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265
Grading comment
Ja, det tror jag stämmer bra! Tackar!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Nina Engberg
43 mins
  -> Tack

agree  Peter Johansson
1 hr
  -> Tack

agree  Arthur Borges
3 hrs
  -> Tack