KudoZ home » English to Swedish » Bus/Financial

government supply

Swedish translation: statlig utgivning


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:government supply
Swedish translation:statlig utgivning
Entered by: Elisabeth Lundberg-Karlsson

11:59 May 22, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial
English term or phrase: government supply
I en fondberättelse förekommer detta uttryck i följande mening: "This was partly because investors remained concerned about an increase in government supply." I meningen före framkommer det att japanska statsobligationer utvecklades mindre bra än sina motsvarigheter på andra marknader. Kan termen stå för "statligt stöd"?
Elisabeth Lundberg-Karlsson
Sweden
statlig utgivning
Explanation:
... annars får jag inte ihop logiken. Alltså att staten ger ut för många obligationer så att marknaden mättas och priset sjunker (eller stiger inte tillräckligt för att marknaden ska vara belåten med dem...)
Selected response from:

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Grading comment
Du är en klippa.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4statlig utgivningHans-Bertil Karlsson
3?
Peter Linton
1statliga aktiviteterAnna, citato


  

Answers


34 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
statlig utgivning


Explanation:
... annars får jag inte ihop logiken. Alltså att staten ger ut för många obligationer så att marknaden mättas och priset sjunker (eller stiger inte tillräckligt för att marknaden ska vara belåten med dem...)

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265
Grading comment
Du är en klippa.

1 hr   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
statliga aktiviteter


Explanation:
Jag sitter och funderar på om det kan vara nåt ditåt? Som jag förstår det av Internet betyder "government supply" att staten står för delar av samhällsservicen, tex sjukvård etc. Under krisen gick ju japanska staten ut med många stödåtgärder, vilket ledde till större statsskuld, vilket torde leda till att statsobligationerna minskar i värde...
Men det är bara en gissning!

Anna, citato
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 213

1 day5 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
?


Explanation:
I think it means that investors are concerned that the Japanese Govt might try to sell even more statsobligationer in order to raise money to revive the Japanese economy. That would depress the price of the statsobligationer, because investor demand would not match the government supply.

Peter Linton
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 68