KudoZ home » English to Swedish » Bus/Financial

fiscal environment

Swedish translation: den finanspolitiska situationen


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:fiscal environment
Swedish translation:den finanspolitiska situationen
Entered by: Glenn Viklund

16:16 May 26, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial
English term or phrase: fiscal environment
European Central Bank (ECB) officials have indicated that they expect inflation to be lower in 2002. Many commentators anticipate the need for additional interest rate cuts if economic growth does not pick up.
An uncertain economic backdrop and political developments (notably upcoming elections in Germany and France) may provoke volatility in the months ahead. However large liquidity positions and the favourable fiscal environment could stimulate investment in the medium term.

Källa: Fondbolags årsredovisning där utvecklingen för var och en av bolagets fonder redovisas av respektiva fonds fondförvaltare.

Uttrycket 'fiscal environment' återkommer ofta. Översättaren (jag är f.n. korrekturläsare)har översatt detta med 'gynnsamt skatteklimat' men jag tror snarare att det rör sig om det finanspolitiska läget, och inte specifikt det skatterelaterade.

Vad tror ni?
caroline persson
Sweden
finanspolitiska situationen
Explanation:
Jag håller med dig. Fiscal policy översätts ju numera till finanspolitik, i praktiken. I denna finns ju både en intäktssida och en utgiftssida. Om man översätter detta till att bara avse intäkterna dvs skatter så bortses ifrån det faktum att hantering av utgifterna ju också påverkar "fiscal performance" - utfallet. Att exempelvis använda utgifter som skapar kortsiktiga underskott till att stimulera ekonomin mer långsiktigt är ju väl känd 'keynesianism'.

I denna text kan exempelvis vara både gynnsamt skatteklimat och statsbudgetar i balans man refererar till. Dock står det fortfarande i en del ordböcker att fiscal policy är skattepolitik. Jag håller inte med om den översättningen, den har blivit för snäv.

Så säger en (US) Online Dictionary:

"Fiscal policy:
The use of government spending and taxing for the specific purpose of stabilizing the economy."
Selected response from:

Glenn Viklund
Albania
Grading comment
Tack Glenn och Billy!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1finanspolitiska situationenGlenn Viklund
5skatteklimat
Sven Petersson


  

Answers


20 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
skatteklimat


Explanation:
See references!


    Reference: http://europa.eu.int/ISPO/docs/policy/docs/e_europe/COM(99)_...
    Reference: http://europa.eu.int/comm/enterprise/entrepreneurship/suppor...
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 14056

32 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
finanspolitiska situationen


Explanation:
Jag håller med dig. Fiscal policy översätts ju numera till finanspolitik, i praktiken. I denna finns ju både en intäktssida och en utgiftssida. Om man översätter detta till att bara avse intäkterna dvs skatter så bortses ifrån det faktum att hantering av utgifterna ju också påverkar "fiscal performance" - utfallet. Att exempelvis använda utgifter som skapar kortsiktiga underskott till att stimulera ekonomin mer långsiktigt är ju väl känd 'keynesianism'.

I denna text kan exempelvis vara både gynnsamt skatteklimat och statsbudgetar i balans man refererar till. Dock står det fortfarande i en del ordböcker att fiscal policy är skattepolitik. Jag håller inte med om den översättningen, den har blivit för snäv.

Så säger en (US) Online Dictionary:

"Fiscal policy:
The use of government spending and taxing for the specific purpose of stabilizing the economy."



    Reference: http://www.duke.edu/~charvey/Classes/wpg/glossary.htm
Glenn Viklund
Albania
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 2476
Grading comment
Tack Glenn och Billy!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Billy McCormac
14 hrs
  -> thanks!