KudoZ home » English to Swedish » Bus/Financial

capital adequacy ratio

Swedish translation: kapitaltäckning


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:capital adequacy ratio
Swedish translation:kapitaltäckning
Entered by: Johanna Holmberg

14:33 Jul 9, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial
English term or phrase: capital adequacy ratio
"The bank's capital adequacy ratio , level of provisioning and credit allocation procedures are excellent."
Johanna Holmberg
kapitaltäckning
Explanation:
brukar användas, (som är ett soliditetsmått, som Hans-Bertil mycket riktigt föreslår), lagstiftning som omfattar banker och finansbolag och som anger vilken täckningsgrad man alltid måste hålla, (man får alltså inte låna ut så att denna understiger X %) fn. 8% i Sverige.

Se referenser nedan,
Selected response from:

Glenn Viklund
Albania
Grading comment
Tack till er båda!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1solidietHans-Bertil Karlsson
4kapitaltäckningGlenn Viklund


  

Answers


14 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
solidiet


Explanation:
tror jag

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Inger Brandt
36 mins

4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
kapitaltäckning


Explanation:
brukar användas, (som är ett soliditetsmått, som Hans-Bertil mycket riktigt föreslår), lagstiftning som omfattar banker och finansbolag och som anger vilken täckningsgrad man alltid måste hålla, (man får alltså inte låna ut så att denna understiger X %) fn. 8% i Sverige.

Se referenser nedan,


    Reference: http://www.rahoitustarkastus.fi/svenska/anvisningar/data/var...
    Reference: http://216.239.39.100/search?q=cache:DrWl_yd3gzwC:www.englis...
Glenn Viklund
Albania
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 2476
Grading comment
Tack till er båda!