KudoZ home » English to Swedish » Bus/Financial

segregated management

Swedish translation: separerad fondförvaltning


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:segregated management
Swedish translation:separerad fondförvaltning
Entered by: Glenn Viklund

17:43 Aug 7, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial
English term or phrase: segregated management
I en text om olika brittiska sparformer skiljer man på "segregated management" och "pooled management". Jag har fått intrycket att det förra innebär att man har en individuell investeringsportfölj medan det senare betyder att man har andelar i en fond. Någon som vet om detta stämmer eller om skillnaden ligger i något annat?
Johanna Holmberg
separat / gemensam fondförvaltning
Explanation:
du har rätt; men "segregated" innebär främst att fondförvaltaren måste hålla egna placeringar (det är vanligt att mäklarfirmor också placerar i sina egna fonder i USA och Storbr.) åtskilda från sådana medel som kunder har investerat - detta för att de har förtur i händelse av att man går överstyr..

Från Investorwords.com (US):

"pooled fund

Any fund in which multiple investors contribute assets and hold them as a group. A common example of a pooled fund is a unit trust."

och

"segregation of securities

SEC regulations requiring accounts holding customer funds to be kept separate from brokerage firm accounts to keep the two clearly distinct in case the brokerage becomes insolvent."

Nu finns som bekant inte SEC (Securities and Exchange Commission) inte i GB, men de har rätt lika lagstiftning på det här området, så jag är rätt säker på att detta kan appliceras också på engelska förhållanden.



Selected response from:

Glenn Viklund
Albania
Grading comment
Stort tack för hjälpen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5separat / gemensam fondförvaltningGlenn Viklund
1ledning segregeraderhan ucgun


  

Answers


2 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
ledning segregerad


Explanation:
ççç

erhan ucgun
PRO pts in pair: 8

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
separat / gemensam fondförvaltning


Explanation:
du har rätt; men "segregated" innebär främst att fondförvaltaren måste hålla egna placeringar (det är vanligt att mäklarfirmor också placerar i sina egna fonder i USA och Storbr.) åtskilda från sådana medel som kunder har investerat - detta för att de har förtur i händelse av att man går överstyr..

Från Investorwords.com (US):

"pooled fund

Any fund in which multiple investors contribute assets and hold them as a group. A common example of a pooled fund is a unit trust."

och

"segregation of securities

SEC regulations requiring accounts holding customer funds to be kept separate from brokerage firm accounts to keep the two clearly distinct in case the brokerage becomes insolvent."

Nu finns som bekant inte SEC (Securities and Exchange Commission) inte i GB, men de har rätt lika lagstiftning på det här området, så jag är rätt säker på att detta kan appliceras också på engelska förhållanden.






    Reference: http://www.investorwords.com/cgi-bin/getword.cgi?4456
Glenn Viklund
Albania
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 2476
Grading comment
Stort tack för hjälpen!