KudoZ home » English to Swedish » Bus/Financial

factor tilt

Swedish translation: fondförvaltning via nyckelfaktorer / nyckeltal


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:factor tilt
Swedish translation:fondförvaltning via nyckelfaktorer / nyckeltal
Entered by: Glenn Viklund

19:45 Aug 7, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial
English term or phrase: factor tilt
"Tracking error and factor tilts are systematically monitored". Det har väl att göra med vilken vikt olika typer av tillgångar i en fond ges, men jag undrar om det finns något vedertaget uttryck på svenska.
Johanna Holmberg
nyckelfaktorer / nyckeltal
Explanation:
"Tilted portfolio
An indexing strategy that is linked to active management through the emphasis of a particular industry sector, selected performance factors such as earnings momentum, dividend yield, price-earnings ratio, or selected economic factors such as interest rates and inflation."

http://www.duke.edu/~charvey/Classes/wpg/bfglost.htm


I Sverige sker detta i fonder som styrs genom s.k. aktiv förvaltning. Man köper och säljer baserat på utveckling av ett antal definierade faktorer i syfte att överträffa valt jämförelseindex (tracking error), se t.ex.:

http://www.aragonfonder.se/attspara/aktivtforvaltande.shtm




--------------------------------------------------
Note added at 2002-08-07 20:44:51 (GMT)
--------------------------------------------------

Dvs, \"styrd (förvaltad i det här fallet) via nyckelfaktorer\". Tilt kan bl.a. översättas till \"to become inlfuenced by\" (Collins, New English Dictionary), det tolkar jag ungefär som \'styrd\' i det här fallet..
Selected response from:

Glenn Viklund
Albania
Grading comment
Tack för ännu ett utförligt och utmärkt svar!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4nyckelfaktorer / nyckeltalGlenn Viklund
1faktorändringarHans-Bertil Karlsson


  

Answers


45 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
faktorändringar


Explanation:
Tilt betyder ju lyfta/sänka (vilket alla vet som spelat flipper...).

Jag är inte alls säker på det här, men får du inga andra svar kanske du får lite idéer...

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265

47 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
nyckelfaktorer / nyckeltal


Explanation:
"Tilted portfolio
An indexing strategy that is linked to active management through the emphasis of a particular industry sector, selected performance factors such as earnings momentum, dividend yield, price-earnings ratio, or selected economic factors such as interest rates and inflation."

http://www.duke.edu/~charvey/Classes/wpg/bfglost.htm


I Sverige sker detta i fonder som styrs genom s.k. aktiv förvaltning. Man köper och säljer baserat på utveckling av ett antal definierade faktorer i syfte att överträffa valt jämförelseindex (tracking error), se t.ex.:

http://www.aragonfonder.se/attspara/aktivtforvaltande.shtm




--------------------------------------------------
Note added at 2002-08-07 20:44:51 (GMT)
--------------------------------------------------

Dvs, \"styrd (förvaltad i det här fallet) via nyckelfaktorer\". Tilt kan bl.a. översättas till \"to become inlfuenced by\" (Collins, New English Dictionary), det tolkar jag ungefär som \'styrd\' i det här fallet..

Glenn Viklund
Albania
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 2476
Grading comment
Tack för ännu ett utförligt och utmärkt svar!