KudoZ home » English to Swedish » Bus/Financial

sector members

Swedish translation: sökning efter bransch/se nedan


16:59 Aug 20, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial / financial system
English term or phrase: sector members
Given the breadth and depth of the X financial databases, finding the right information is not always a trivial task, particularly for a private investor who may not be familiar with the myriad of company and instrument coding schemes. To overcome this limitation the X team in Geneva collaborated with a team from Z to develop a powerful search capability, PowerSearch. This offers unique features to make finding companies and instruments quicker and easier using techniques such as sounds-like, alias names, coding schemes, index and sector members."

företag inom den finansiella sektorn?
xxxCATNIP
Sweden
Swedish translation:sökning efter bransch/se nedan
Explanation:
Hej Charlotta!
Även om texten var lång fattade jag inte riktigt vem den riktar sig till. Eftersom texten bara beskriver sökmotorn som har förfinats tror jag att de menar att man även kan söka efter företag "efter bransch".Man kan söka efter ett företag som man inte vet namnet på men som man vet är ett läkemedelsföretag, genom att ange läkemedel (-sbranschen) som en sökparameter.

Det här blev ju lite långt, men så är mina funderingar!
Selected response from:

Anna, citato
Sweden
Grading comment
Ja, jag tror det är så de menar, det har i alla fall med någon form av branschsökning att göra. Kunden säger att det syftar på "members close to your own sector", men det blir man ju inte så mycket klokare av, förutom att det då inte nödvändigtvis handlar om den finansiella sektorn. Tack för hjälpen, Anna!
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2företag inom den finansiella sektornHans-Bertil Karlsson
4 +1sökning efter bransch/se nedanAnna, citato


  

Answers


41 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
företag inom den finansiella sektorn


Explanation:
låter mycket trolilgt ja

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Glenn Viklund: ser något oklart ut, men det bör vara så
13 hrs

agree  Inger Brandt
14 hrs

44 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
sökning efter bransch/se nedan


Explanation:
Hej Charlotta!
Även om texten var lång fattade jag inte riktigt vem den riktar sig till. Eftersom texten bara beskriver sökmotorn som har förfinats tror jag att de menar att man även kan söka efter företag "efter bransch".Man kan söka efter ett företag som man inte vet namnet på men som man vet är ett läkemedelsföretag, genom att ange läkemedel (-sbranschen) som en sökparameter.

Det här blev ju lite långt, men så är mina funderingar!

Anna, citato
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 213
Grading comment
Ja, jag tror det är så de menar, det har i alla fall med någon form av branschsökning att göra. Kunden säger att det syftar på "members close to your own sector", men det blir man ju inte så mycket klokare av, förutom att det då inte nödvändigtvis handlar om den finansiella sektorn. Tack för hjälpen, Anna!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Anette Herbert
19 hrs