KudoZ home » English to Swedish » Bus/Financial

security interests

Swedish translation: säkerhetsrätter


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:security interests
Swedish translation:säkerhetsrätter
Entered by: Hans-Bertil Karlsson

15:12 Jan 5, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial / investeringsinformation
English term or phrase: security interests
Sammanhang: En frågelista som en potentiell investerare ombett investeringsobjektet (företaget) fylla i så att de ska få så mycket information som möjligt om företaget. Avsikten är att bilda sig en uppfattning om företagets ställning och dess potential som investeringsobjekt.

Under rubikren Corporate matters efterfrågas bl.a.:

Articles of association

the company's register of shareholders

share certificates

Mortgages, security interests, restrictions on the sale of shares or similar rights over shares in the company


Hur tolkar ni security interests?
caroline persson
Sweden
säkerhetsrätter
Explanation:
enligt Wordfinder affärslexikon
Selected response from:

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Grading comment
Toppen! Jag har sökt en hel del på säkerhetsrätter och funnit att det är just vad som avses i texten. Tack så mycket.

om ni skulle vara intresserade av att läsa mer om säkerhetsrätter hittade jag en intressant statlig utredning på området (se länk nedan). Den behandlar förmånsordningen vid konkurser och beskriver just säkerhetsrätter i såväl svensk som internationell lag. Innehåller några bra termförklaringar (eng-sv)!

http://justitie.regeringen.se/propositionermm/sou/pdf/sou99_1a.pdf
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5säkerhetsrätterHans-Bertil Karlsson
2kollateral ; säkerhet för belåning ??
Peter Linton


  

Answers


24 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
säkerhetsrätter


Explanation:
enligt Wordfinder affärslexikon

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265
Grading comment
Toppen! Jag har sökt en hel del på säkerhetsrätter och funnit att det är just vad som avses i texten. Tack så mycket.

om ni skulle vara intresserade av att läsa mer om säkerhetsrätter hittade jag en intressant statlig utredning på området (se länk nedan). Den behandlar förmånsordningen vid konkurser och beskriver just säkerhetsrätter i såväl svensk som internationell lag. Innehåller några bra termförklaringar (eng-sv)!

http://justitie.regeringen.se/propositionermm/sou/pdf/sou99_1a.pdf

30 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
kollateral ; säkerhet för belåning ??


Explanation:
See reference for definition:
Security interest: a right given to one party in the asset of another to secure payment or performance of an obligation.

Another def in this paragraph:

Securitization
Securitization is the process of financing a pool of similar but unrelated financial assets (usually loans or other debt instruments) by issuing to investors security interests representing claims against the cash flow and other economic benefits generated by the pool of assets.


--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-05 15:45:51 (GMT)
--------------------------------------------------

I agree with Hans-Bertil\'s translation \'säkerhetsrätter\'


    Reference: http://www.adb.org/Documents/Others/Law_ADB/glossary.pdf.
    Reference: http://www.nareit.com/aboutreits/glossary.cfm
Peter Linton
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 68