KudoZ home » English to Swedish » Bus/Financial

Multi-Utilities & Unregulated Power Industry

Swedish translation: vatten-, avfalls-, energi-, el-, telebolag mm.och oreglerad kraftindustri


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Multi-Utilities & Unregulated Power Industry
Swedish translation:vatten-, avfalls-, energi-, el-, telebolag mm.och oreglerad kraftindustri
Entered by: Eva Linderoth

14:42 Jan 11, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial
English term or phrase: Multi-Utilities & Unregulated Power Industry
Finns med i en lista över sektorer som ett fondbolag publicerar.
Johanna Holmberg
vatten-, avfalls-, energi-, vatten- telebolag mm.och oreglerad kraftindustri
Explanation:
utilities är service till konsumenter, av typen ovan

Avregleringen av kraftindustrin brukar kallas deregulation varför jag föreslår oreglerad kraftindustri.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-12 07:28:03 (GMT)
--------------------------------------------------

I Sverige har ju vatten avfall el energi och tele tidigare skötts av kommunala eller statliga bolag.

Selected response from:

Eva Linderoth
Sweden
Grading comment
Tack för hjälpen!
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4vatten-, avfalls-, energi-, vatten- telebolag mm.och oreglerad kraftindustri
Eva Linderoth
1diversifierade företag och avreglerade enegriföretagReino Havbrandt


  

Answers


8 hrs   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
diversifierade företag och avreglerade enegriföretag


Explanation:
Eftersom ingen annan vågat sig på en gissning ...
Det kan ju hända att unregulated syftar på utförsäljningen av energiprducenter till den fria marknaden.
Eller också betyder det, att den levererade spänningen varierar lite hur som helst :-)


Reino Havbrandt
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in pair: 5026

16 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
vatten-, avfalls-, energi-, vatten- telebolag mm.och oreglerad kraftindustri


Explanation:
utilities är service till konsumenter, av typen ovan

Avregleringen av kraftindustrin brukar kallas deregulation varför jag föreslår oreglerad kraftindustri.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-12 07:28:03 (GMT)
--------------------------------------------------

I Sverige har ju vatten avfall el energi och tele tidigare skötts av kommunala eller statliga bolag.




    egen erfarenhet
Eva Linderoth
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 191
Grading comment
Tack för hjälpen!