KudoZ home » English to Swedish » Bus/Financial

offshore exploration market

Swedish translation: offshore exploateringsmarknaden


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:offshore exploration market
Swedish translation:offshore exploateringsmarknaden
Entered by: Hans-Bertil Karlsson

16:04 Jan 13, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial / fonder
English term or phrase: offshore exploration market
We also bought China Oilfield Services, which has a very high market share in the fast growing offshore exploration market in China and whose valuation is attractive.
caroline persson
Sweden
offshore exploateringsmarknaden
Explanation:
alltså marknaden för olje-exploatering (hoppas det stavas så...) / oljeprospektering offshore (alltså till havs)
Selected response from:

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Grading comment
Tack så mycket, Hans!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5offshore explorationsmarknadHarri Rynnela
5offshore exploateringsmarknadenHans-Bertil Karlsson


  

Answers


10 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
offshore exploateringsmarknaden


Explanation:
alltså marknaden för olje-exploatering (hoppas det stavas så...) / oljeprospektering offshore (alltså till havs)

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265
Grading comment
Tack så mycket, Hans!

2719 days   confidence: Answerer confidence 5/5
offshore explorationsmarknad


Explanation:
Exploration ar ju forstas utforskning pa svenska. I dessa dagar tar manga engelska termer over. Exempel pa detta ar offshore, onshore, exploration.
Sa exploration anvandes allmant pa svenska. Skrivs lika som pa engelska med lite annorlunda uttal.
Exploatering ar en helt annan sak. Olje exploatering t.ex. vore att ett land utnyttjar ett annat lands oljerikedomar utan att betala ett gangse pris for det.
Det finns t.ex. exploatering av barnarbetskraft etc.


Harri Rynnela
Brazil
Native speaker of: Native in FinnishFinnish, Native in SwedishSwedish