KudoZ home » English to Swedish » Bus/Financial

queried SAP PO's

Swedish translation: SAP Inköpsorder


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:SAP PO's
Swedish translation:SAP Inköpsorder
Entered by: Glenn Viklund

16:40 Nov 12, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial
English term or phrase: queried SAP PO's
".....to ensure prompt approval of invoices or queried SAP PO’s."
Monica Berntsson
Sweden
(SAP) Inköpsorder
Explanation:
är det med andra ord på svenska, men behåll SAP; mycket vanligt affärssystem i stora organisationer

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs 33 mins (2003-11-12 19:13:24 GMT)
--------------------------------------------------

glömde säga något om \"queried\"; I systemet så tar man via olika kommandon och parametrar (datum, belopp, kund etc.) fram dessa order på skärmen eller till en skrivare - man kör en SQL-query.

Så det beror lite på sammanhanget, men - beställda, förfrågade, begärda, framtagna är möjliga översättningar för detta.
Selected response from:

Glenn Viklund
Albania
Grading comment
Tack för alla svar. Jag fastnade för detta.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1(SAP) InköpsorderGlenn Viklund
4 +1SAP Purchase OrdersHenrik Brameus
5begärda SAP-beställningar
Mats Wiman
4 -1tvivlsomme SAP rekvisitionerSuzanne Blangsted
1Standardterm?
Rasmus Carlsson


  

Answers


13 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
SAP Purchase Orders


Explanation:
SAP is a very commonly used ERP computer system, where you (among other things) enter Purchase Order numbers. I believe that is what this refers to.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-11-12 17:22:52 (GMT)
--------------------------------------------------

In Swedish, \"SAP inköpsorder\". Sorry about that...


    Reference: http://www.sap.com/
Henrik Brameus
United States
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 113

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Hans-Bertil Karlsson: yes, but the answer is in the wrong language :-(
20 mins
  -> You're right! Thanks for pointing that out.

23 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
tvivlsomme SAP rekvisitioner


Explanation:
jeg bruger L&H fagordbog

Suzanne Blangsted
Native speaker of: Native in DanishDanish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Glenn Viklund: queried är inte "tvivlsomme" här - se mitt svar nedan.
2 hrs

39 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
begärda SAP-beställningar


Explanation:
SAP = tyskt datasystem
PO = Purchase Order

Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 3478

20 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
queried sap po's
(SAP) Inköpsorder


Explanation:
är det med andra ord på svenska, men behåll SAP; mycket vanligt affärssystem i stora organisationer

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs 33 mins (2003-11-12 19:13:24 GMT)
--------------------------------------------------

glömde säga något om \"queried\"; I systemet så tar man via olika kommandon och parametrar (datum, belopp, kund etc.) fram dessa order på skärmen eller till en skrivare - man kör en SQL-query.

Så det beror lite på sammanhanget, men - beställda, förfrågade, begärda, framtagna är möjliga översättningar för detta.


    prof. erf.
Glenn Viklund
Albania
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 2476
Grading comment
Tack för alla svar. Jag fastnade för detta.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Hans-Bertil Karlsson: jepp
14 mins

3 hrs   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
queried sap po's
Standardterm?


Explanation:
Om du är osäker bör nog kolla detta med SAP; troligtvis finns det en fullt vedertagen term, eftersom det gäller ett så stort affärssystem.

Rasmus Carlsson
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 401