KudoZ home » English to Swedish » Business/Commerce (general)

HQ organisation

Swedish translation: headquarter


14:29 Apr 1, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial - Business/Commerce (general)
English term or phrase: HQ organisation
Står HQ för Head Quarter eller är det något annat här?
Ingela
United Kingdom
Swedish translation:headquarter
Explanation:
kan inte tänka mig nåt annat om det inte är företagets namn

--------------------------------------------------
Note added at 5 mins (2004-04-01 14:34:39 GMT)
--------------------------------------------------

alltså huvudkontorets organisation på svenska...
Selected response from:

Kristina Thorne
France
Grading comment
Tack Kristina och alla andra också!
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +5headquarterKristina Thorne
4 +1huvudkontorets organisationReino Havbrandt


  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +5
hq organisation
headquarter


Explanation:
kan inte tänka mig nåt annat om det inte är företagets namn

--------------------------------------------------
Note added at 5 mins (2004-04-01 14:34:39 GMT)
--------------------------------------------------

alltså huvudkontorets organisation på svenska...

Kristina Thorne
France
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 61
Grading comment
Tack Kristina och alla andra också!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  cologne
50 mins
  -> Thank you, Jane!

agree  Mario Marcolin: huvudkontorets organisation
1 hr
  -> Tack, Mario, du har helt rätt! Man ska inte trycka på den lilla knappen för snabbt...

agree  Mats Wiman: Det heter inte 'headquarter' utan 'headquarters'. Huvudkontorets organisation är rätt!
2 hrs
  -> Tack!

agree  Terese Whitty: Stämmer, men låter bättre om det översätts förstås.
7 hrs

agree  SwedishTra
3 days6 hrs

24 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
huvudkontorets organisation


Explanation:
kan det vara. Q står ibland för kvalitet, så det kan ju vara en enhet i kvalitetsorganisationen oxå:
HQ Headquarters
HQ Hardware Qualification
HQ Have Quick
HQ Hazard Quotient
HQ Hic Quiescet (Latin: Here He/She Rests, epigraphy)
HQ High Cube
HQ High Quality
HQ Highly Qualified
HQ Honored Queen (International Order of Job's Daughters)
HQ Hydro Quebec


    Reference: http://www.acronymfinder.com/
Reino Havbrandt
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 56

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Terese Whitty
6 hrs