KudoZ home » English to Swedish » Business/Commerce (general)

floor walker (in this context)

Swedish translation: butiksvärd/butikssäljare


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:floor walker (in this context)
Swedish translation:butiksvärd/butikssäljare
Entered by: tauvon

15:31 Jun 27, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Business/Commerce (general)
English term or phrase: floor walker (in this context)
Texten jag översätter handlar om utbildning till butikspersonal. I rubriken för de olika moment som ingår i säljprocessen står "task for floor walker". I de lexika jag slår i (Norstedts, Merriam Webster o s v) står det att "floor walker" är avdelningschef (på affär), vilket kanske stämmer. Men jag är övertygad att man här avser den del av säljarstyrkan som rör sig ute i affären för att hjälpa kunderna/sälja produkterna. Har dessa säljare något särskilt namn?
tauvon
Sweden
butiksvärd
Explanation:
...enligt Gullberg (Sv-en fackordbok)

Här är en definition på engelska:
http://www.webster-dictionary.org/definition/Shopwalker
Selected response from:

Antje Harder
Sweden
Grading comment
Tack - butiksvärd är inte så dumt. Men jag tror att jag går på butikssäljare faktiskt. Säljare är ju ett populärt ord i försäljningssammanhang, så det känns rätt här.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5butikspersonalTomas Onsjö
3 +1butiksvärd
Antje Harder


  

Answers


53 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
butiksvärd


Explanation:
...enligt Gullberg (Sv-en fackordbok)

Här är en definition på engelska:
http://www.webster-dictionary.org/definition/Shopwalker

Antje Harder
Sweden
Native speaker of: German
PRO pts in category: 8
Grading comment
Tack - butiksvärd är inte så dumt. Men jag tror att jag går på butikssäljare faktiskt. Säljare är ju ett populärt ord i försäljningssammanhang, så det känns rätt här.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  cologne
17 hrs

13 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
butikspersonal


Explanation:
Om vi pratar om t ex livsmedelsaffärer.

--------------------------------------------------
Note added at 13 hrs 17 mins (2004-06-28 04:48:59 GMT)
--------------------------------------------------

Affärbiträde är också en term som används.

--------------------------------------------------
Note added at 13 hrs 17 mins (2004-06-28 04:49:34 GMT)
--------------------------------------------------

Förlåt felstavningen, affärsbiträde ska det vara.

Tomas Onsjö
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 35