KudoZ home » English to Swedish » Certificates, Diplomas, Licenses, CVs

Senior research associate

Swedish translation: forskarassistent


21:57 Feb 16, 2009
English to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial - Certificates, Diplomas, Licenses, CVs
English term or phrase: Senior research associate
Job title. Is there a Swedish equivalent?
Anders Dalström
Germany
Swedish translation:forskarassistent
Explanation:
Är det akademiskt? Forskarassistent motsvarar Research Associate, och "senior" behöver inte nödvändigtvis översättas om du lämnar den ursprungliga titeln inom parentes. Annars skulle jag skriva överassistent/forskning eller dylikt.
Selected response from:

Kristina Thorne
France
Grading comment
Thanks.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4forskarassistentKristina Thorne
4(överordnad) delägare forskning
Pia Sjögren Horemans
3forskningsledare
Thomas Johansson
3vetenskaplig huvudsekreterare
Sven Petersson
Summary of reference entries provided
Thomas Johansson

  

Answers


9 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
senior research associate
forskarassistent


Explanation:
Är det akademiskt? Forskarassistent motsvarar Research Associate, och "senior" behöver inte nödvändigtvis översättas om du lämnar den ursprungliga titeln inom parentes. Annars skulle jag skriva överassistent/forskning eller dylikt.

Example sentence(s):
  • Forskarassistent in Sweden is equivalent to Research Associate/Assistant Professor/Senior Post-Doctoral (usually a 4 year contract).
  • Forskarassistent (även kortare: "foass") är i Sverige en (vanligen) 4- eller 5-årig universitetstjänst som fås i konkurrens mellan forskare som disputerat högst fem år tidigare.

    Reference: http://www3.tsl.uu.se/thep/tengblad/WIPS/ny-data.html
    Reference: http://sv.wikipedia.org/wiki/Forskarassistent
Kristina Thorne
France
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Thanks.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Inger Brandt
1 hr
  -> Tack!

disagree  Thomas Johansson: It's not an assistant! Besides, forskarassistent would be "research assISTANT".
14 hrs
  -> No. Research assistant is a forskningsassistent, which does not require a degree.

9 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
senior research associate
(överordnad) delägare forskning


Explanation:
Senior används för att markera att man har lång erfarenhet inom ämnet/branchen/företaget. Man använder inte det på svenska, titlar är ju mindre viktiga i Sverige.
Associate betyder oftast delägare med kan även vara (extern) medarbetare eller konsult.
Skulle vara intressant att få mer information för att på så sätt kunna veta exakt titel.
Alltså:
Delägare forskning/vetenskaplig undersökning
Konsult forskning/vetenskaplig undersökning

--------------------------------------------------
Note added at 9 hrs (2009-02-17 07:35:47 GMT)
--------------------------------------------------

Om det handlar om den privata sektorn.

Example sentence(s):
  • Delägare forskning/vetenskaplig undersökning
  • Konsult forskning/vetenskaplig undersökning
Pia Sjögren Horemans
Belgium
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

6 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
senior research associate
vetenskaplig huvudsekreterare


Explanation:
Torde väl ligga närmast.

--------------------------------------------------
Note added at 10 hrs (2009-02-17 08:40:42 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.statsvet.uu.se/PersonalInfo.aspx?UserId=51

Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 24

1 day27 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
senior research associate
forskningsledare


Explanation:
Ett snabbförslag som stämmer hyfsat med vad det innebär.

Thomas Johansson
Peru
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish




Reference comments


1 day25 mins
Reference

Reference information:
SENIOR RESEARCH ASSOCIATE is equivalent to a senior faculty member and as such supervises an entire, or a significant portion of a research project.
http://www.brockport.edu/~shra/jobspecs/3759300.htm

Thomas Johansson
Peru
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish