KudoZ home » English to Swedish » Chemistry; Chem Sci/Eng

phosphonic acid

Swedish translation: fosfonsyra


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:phosphonic acid
Swedish translation:fosfonsyra
Entered by: Hanna Valenta

08:17 Jun 23, 2005
English to Swedish translations [PRO]
Science - Chemistry; Chem Sci/Eng
English term or phrase: phosphonic acid
component
Hanna Valenta
Sweden
fosfonsyra
Explanation:
NE:

fosfo_nsyra, H2(HPO3) eller ibland H3PO3, kallades tidigare fosforsyrlighet. Den är ett kristallint, färglöst, hygroskopiskt, fast ämne som smälter vid 74 °C. Dess struktur framgår av bild. I vattenlösning reagerar fosfonsyra som en tvåprotonig syra, och dess salter kallas fosfonater (tidigare fosfiter), t.ex. dinatriumfosfonat, Na2(HPO3), resp. vätefosfonater (tidigare vätefosfiter), t.ex. natriumvätefosfonat, NaH(HPO3). Fosfonsyra, vätefosfonater och fosfonater är alla starka reduktionsmedel.
Selected response from:

EKM
Sweden
Grading comment
Tack så mycket Mårten!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +4fosfonsyraEKM
3fosforsyraKjelle
3Dimetylmetylfosfonat
Anette Herbert


  

Answers


19 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +4
fosfonsyra


Explanation:
NE:

fosfo_nsyra, H2(HPO3) eller ibland H3PO3, kallades tidigare fosforsyrlighet. Den är ett kristallint, färglöst, hygroskopiskt, fast ämne som smälter vid 74 °C. Dess struktur framgår av bild. I vattenlösning reagerar fosfonsyra som en tvåprotonig syra, och dess salter kallas fosfonater (tidigare fosfiter), t.ex. dinatriumfosfonat, Na2(HPO3), resp. vätefosfonater (tidigare vätefosfiter), t.ex. natriumvätefosfonat, NaH(HPO3). Fosfonsyra, vätefosfonater och fosfonater är alla starka reduktionsmedel.

EKM
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 48
Grading comment
Tack så mycket Mårten!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  oliver05
1 hr
  -> Tack Oliver! :-)

agree  Mario Marcolin
1 hr
  -> Tack Mario! :-)

agree  Charlesp
1 hr
  -> Tack Charles! :-)

agree  Helena Nilsson
5 hrs
  -> Tack Helena! :-)

26 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
fosforsyra


Explanation:
..i fall av att n:et egentligen skulle vara ett r ?

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 19 mins (2005-06-23 09:37:06 GMT)
--------------------------------------------------

i så fall (3 -> 5)

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 20 mins (2005-06-23 09:37:49 GMT)
--------------------------------------------------

H3PO4

Kjelle
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 60