KudoZ home » English to Swedish » Chemistry; Chem Sci/Eng

Photochromism

Swedish translation: fotokromism


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Photochromism
Swedish translation:fotokromism
Entered by: Anna Klotz

07:37 Feb 9, 2007
English to Swedish translations [PRO]
Science - Chemistry; Chem Sci/Eng
English term or phrase: Photochromism
Fotokromatisk kan man ju säga på svenska, men fotokromism?
Jag tycker att det låter konstigt. Någon som vet hur man benämner den här företeelsen eller har några språkligt bra förslag?

Photochromism handlar om att vissa molekyler kan ändra färg/absorbtionsspektrum när de blir belysta. Jfr fotokromatiska glas i glasögon som blir mörka i solljus.
Anna Klotz
Sweden
fotokromism
Explanation:
får godkänt av min man, kemisten.
Selected response from:

Eva Gustavsson
Grading comment
Jag kontaktade en forkare inom fältet, och enligt honom är det det ordet de använder i dagligt tal.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +3fotokromatiska egenskapermyrwad
3 +1fotokromism
Eva Gustavsson


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +3
photochromism
fotokromatiska egenskaper


Explanation:
...kan man väl skriva?

myrwad
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 53

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxfinntranslat
59 mins
  -> Tack!

agree  Eva-Marie Adams
4 hrs
  -> Tack!

agree  Mario Marcolin
1 day1 hr
  -> Tack!

5 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
photochromism
fotokromism


Explanation:
får godkänt av min man, kemisten.

Eva Gustavsson
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 15
Grading comment
Jag kontaktade en forkare inom fältet, och enligt honom är det det ordet de använder i dagligt tal.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  AnneR
2 days1 hr