KudoZ home » English to Swedish » Chemistry; Chem Sci/Eng

silylated

Swedish translation: silylerad


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:silylated
Swedish translation:silylerad
Entered by: Ulla Lundquist

13:52 Feb 11, 2009
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Chemistry; Chem Sci/Eng / adhesives for construction
English term or phrase: silylated
adhesive based on silylated prepolymer
Ulla Lundquist
Italy
silylerad
Explanation:
Enligt EU-kommissionens förordning 86/94, men jag hittar inga andra belägg. Silylera och silylering förekommer sparsamt på nätet.

Figure 1 shows a typical chromatogram which should be obtained from a
silylated resolution test mixture (4.10),

Figur 1 visar hur ett typiskt kromatogram av en silylerad lösning för kontroll av upplösningsförmågan (4.10) skall se ut

eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31994R0086:SV:HTML
Selected response from:

Kristina Thorne
France
Grading comment
Tack för det
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3silylmodifieradA Johansson
2 +1silyleradKristina Thorne


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +1
silylerad


Explanation:
Enligt EU-kommissionens förordning 86/94, men jag hittar inga andra belägg. Silylera och silylering förekommer sparsamt på nätet.

Figure 1 shows a typical chromatogram which should be obtained from a
silylated resolution test mixture (4.10),

Figur 1 visar hur ett typiskt kromatogram av en silylerad lösning för kontroll av upplösningsförmågan (4.10) skall se ut

eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31994R0086:SV:HTML


Kristina Thorne
France
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tack för det

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sven Petersson
25 mins

19 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
silylmodifierad


Explanation:
Det innebär egentligen samma sak som silylerad men det kan ändå bli klarare vad som avses om man pratar om en silylmodifierad polymer. Å andra sidan så förekommer "silyl modified polymer" rätt frekvent på nätet och det kanske har en annan betydelse än "silylerad polymer", men det är tveksamt.

Ovanstående är alltså ett alternativ att ta under övervägande.

A Johansson
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 8