KudoZ home » English to Swedish » Computers: Hardware

Common name

Swedish translation: tilltalsnamn


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Common name
Swedish translation:tilltalsnamn
Entered by: Kjelle

11:30 Apr 9, 2008
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Computers: Hardware
English term or phrase: Common name
Method used for XX-user authentication

Common name
Sure name
Given name
Country
Email address
Department
PMPtranslations
tilltalsnamn
Explanation:
om annat än folkbokföringen
Selected response from:

Kjelle
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +5tilltalsnamnKjelle
3 +1gängse namnmyrwad
3tilltalsnamnCecilia Richter Ekholm
3trivialnamn/ namn använt på vardagsspråkxxxLilian S-K


  

Answers


17 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
common name
trivialnamn/ namn använt på vardagsspråk


Explanation:
Wikipedia engelsk version

xxxLilian S-K
Finland
Native speaker of: Swedish

35 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +5
common name
tilltalsnamn


Explanation:
om annat än folkbokföringen

Kjelle
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Cecilia Richter Ekholm
4 mins
  -> tack!

agree  mdh
8 mins
  -> tack!

agree  Tania Samuelsson
2 hrs
  -> Tack Tanja, h. Kjell

agree  Sven Petersson
4 hrs
  -> Tack Sven!

disagree  Mario Marcolin: tilltalsnamn = utvalt förnamn, common name = det namn man är känd under, för+efternamn
23 hrs
  -> eller, med vilket namn man önskar...

agree  Peter Johansson
1 day5 hrs
  -> tack!

agree  Carin Krasno: Enligt NE.se • (viss persons) viktigaste förnamn som ensamt används vid tilltal och i nästan alla andra sammanhang: han heter Sven Augustinus men hans ~ är Sven
3 days14 hrs
  -> tack för det Carin!

39 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
common name
tilltalsnamn


Explanation:
tilltalsnamn
efternamn
förnamn
land
etc

Example sentence(s):
  • Av mina tre förnamn har jag valt ett som tilltalsnamn.
Cecilia Richter Ekholm
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

4 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
common name
gängse namn


Explanation:
Enl ref

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs (2008-04-09 15:58:57 GMT)
--------------------------------------------------

1 träff är väl bättre än ingen...


    www.verisign.se/ssl/ ssl-information-center/faq/secured-seal.html
myrwad
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 48
Notes to answerer
Asker: Hej myrwad, hmmm 1 träff på google...


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mario Marcolin
6 days