KudoZ home » English to Swedish » Computers: Software

floater

Swedish translation: "floater"-port


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:floater
Swedish translation:"floater"-port
Entered by: Terese Whitty

21:33 Jun 28, 2007
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Computers: Software
English term or phrase: floater
Audio floater ports, Voice floater ports, webb floater ports.

Fristående uttryck i ett program där man kan boka och hålla olika möten online.
Terese Whitty
United States
"floater"-port
Explanation:
Verkar inte finnas någon vedertagen term, och frågan är om någon annan än Cisco använder begreppet. Portar som inte tilldelas i förväg utan vid behov, tolkar jag det som.
"Floater"-portar för ljud-, röst- och webbändamål.
Selected response from:

myrwad
Sweden
Grading comment
Tack! Båda svaren var hjälpsamma. Valde till slut det mindre vågade alternativet.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3flytande port (för audio, röst, webb osv)
Jan Sundström
3"floater"-portmyrwad


  

Answers


8 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
"floater"-port


Explanation:
Verkar inte finnas någon vedertagen term, och frågan är om någon annan än Cisco använder begreppet. Portar som inte tilldelas i förväg utan vid behov, tolkar jag det som.
"Floater"-portar för ljud-, röst- och webbändamål.

myrwad
Sweden
Meets criteria
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 196
Grading comment
Tack! Båda svaren var hjälpsamma. Valde till slut det mindre vågade alternativet.

13 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
flytande port (för audio, röst, webb osv)


Explanation:
Flytande port har förekommit inom TDP/IP, även om det inte verkar vara ett etablerat begrepp.
Så om du är den första att introducera floaterpå svenska är det upp till dig om du vill vara frimodig och mynta det svenska begreppet, eller köra med en anglicism som läsarna kanske känner sig trygga med i början... ;-)
Länkarna nedan handlar ju inte om Ciscos online-möten, men åtminstone ett närliggande område.

--------------------------------------------------
Note added at 13 hrs (2007-06-29 11:07:33 GMT)
--------------------------------------------------

TCP/IP ska det förstås vara :P


    Reference: http://www3.telge.kth.se/jlt/04-05/natprog/lecture_notes/F1_...
    Reference: http://www3.telge.kth.se/jlt/04-05/natprog/lecture_notes/F2_...
Jan Sundström
Sweden
Meets criteria
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 21