KudoZ home » English to Swedish » Computers: Software

image retrieval

Swedish translation: bildåtervinning, bildhämtning, bildsökning


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:image retrieval
Swedish translation:bildåtervinning, bildhämtning, bildsökning
Entered by: Jenny Hakanson

15:32 Jan 11, 2008
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Computers: Software
English term or phrase: image retrieval
Tyvärr har jag ingen kontext här. Hittade dock följande beskrivning i wikipedia:

"An image retrieval system is a computer system for browsing, searching and retrieving images from a large database of digital images."

Tack!
Jenny Hakanson
bildåtervinning
Explanation:
Även 'bildsökning' är tänkbart, men fler relevanta träffar på 'bildåtervinningssystem'.

--------------------------------------------------
Note added at 27 mins (2008-01-11 16:00:29 GMT)
--------------------------------------------------

OK, det var trots allt termen 'image retrieval', utan 'system' på slutet, som du var ute efter. I brist på mer sammanhang kan nog 'bildsökning' funka lika bra.
Selected response from:

Fredrik Vrang
Sweden
Grading comment
Tack för samtliga svar! Vid fortsatt sökning på nätet förstod jag att samtliga begrepp används (men att bildåtervinning är det som används mest i facksammanhang). Hoppas ni tycker det är ok att jag för in alla tre i ordlistan.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2bildåtervinning
Fredrik Vrang
4bildhämtning
Mario Marcolin
4BildsökningGöran Lindgren


  

Answers


13 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Bildsökning


Explanation:
Ger väldigt många svenska Google-träffar i alla fall.

Göran Lindgren
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 76

20 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
bildåtervinning


Explanation:
Även 'bildsökning' är tänkbart, men fler relevanta träffar på 'bildåtervinningssystem'.

--------------------------------------------------
Note added at 27 mins (2008-01-11 16:00:29 GMT)
--------------------------------------------------

OK, det var trots allt termen 'image retrieval', utan 'system' på slutet, som du var ute efter. I brist på mer sammanhang kan nog 'bildsökning' funka lika bra.


    Reference: http://www.uppsatser.se/om/bild%C3%A5tervinning/
Fredrik Vrang
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 32
Grading comment
Tack för samtliga svar! Vid fortsatt sökning på nätet förstod jag att samtliga begrepp används (men att bildåtervinning är det som används mest i facksammanhang). Hoppas ni tycker det är ok att jag för in alla tre i ordlistan.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Marie Andersson (Allen): bättre. Vad ska vi annars kalla "image search" ??
2 hrs
  -> Tack för input!

agree  xxxbofasching
3 hrs
  -> Tack!

3 days6 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
bildhämtning


Explanation:
är lite enklare :-)

Återvinning i det här sammanhanget ger mer lite andra associationer än bara bläddra/söka bland och hämta.

Mario Marcolin
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 46