KudoZ home » English to Swedish » Computers: Software

booklet maker

Swedish translation: enhet för häftesproduktion


19:37 Feb 11, 2009
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Computers: Software / Printers
English term or phrase: booklet maker
Vad är en "booklet maker" på svenska? Det närmsta jag kommit är folderfalsare, men inser att det inte är rätt term.
Joakim Löfberg
Swedish translation:enhet för häftesproduktion
Explanation:
Xerox använder "häftesproduktion", men det är ju inte ett substantiv, varför man måste skriva om det lite... se mer på xerox.se
Selected response from:

Göran Lindgren
Sweden
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1plock-/fals-/häftmaskin
Lena Samuelsson
4häftesmakare
Mario Marcolin
4enhet för häftesproduktionGöran Lindgren
3inbindningsanordning
Mårten Sandberg


Discussion entries: 1





  

Answers


25 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
plock-/fals-/häftmaskin


Explanation:
...eller "utmatningsmagasin med sortering/häftning/folderfalsning" som HP kallar sin booklet maker som gör allt detta och ser ut som på länken. Så din tanke om folderfalsare var inte helt fel. Det är alltså både en plock-, fals-och häftenhet.

Nedersta länken verifierar mitt antagande.

Example sentence(s):
  • utmatningsmagasin med sortering/häftning/folderfalsning
  • Vi (...) utför även bokbinderiarbeten, såsom plockning, falsning, hålslagning, skärning, limbindning etc, (...) samt har en plock-/fals-/häftmaskin

    Reference: http://www.pccitybusiness.se/m4n?cat1id=828&famid=0&manid=68...
    Reference: http://www.varitryck.se/varitest/tryck2.html
Lena Samuelsson
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 56

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mario Marcolin
20 hrs
  -> Tack Mario!

42 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
enhet för häftesproduktion


Explanation:
Xerox använder "häftesproduktion", men det är ju inte ett substantiv, varför man måste skriva om det lite... se mer på xerox.se

Göran Lindgren
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 76

18 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
inbindningsanordning


Explanation:
Förklarar det väl. Sammanhanget hade inte skadat.

--------------------------------------------------
Note added at 18 hrs (2009-02-12 14:10:55 GMT)
--------------------------------------------------

Att det är en skrivare vet jag; det är knappast fullödigt sammanhang. Termer står sällan utan omgivande text. Att denna är viktig för att förmedla en betydelse är väl uppenbart.

Mårten Sandberg
Works in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 60
Notes to answerer
Asker: Det är en skrivare det handlar om, vilket jag har angett.

Asker: Jag ansåg inte att det behövdes mer info än jag angav men har noterat ditt önskemål. Inget att hänga upp sig på varken för dig eller mig. Tack för din hjälp!


20 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
häftesmakare


Explanation:
skulle kunna vara en relevant nybildning ;)

Mario Marcolin
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 46