ProZ.com global directory of translation services
 The translation workplace
Ideas
KudoZ home » English to Swedish » Computers: Software

reflash

Swedish translation: uppgradera flashminnet


Login or register (free and only takes a few minutes) to participate in this question.

You will also have access to many other tools and opportunities designed for those who have language-related jobs
(or are passionate about them). Participation is free and the site has a strict confidentiality policy.
GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:reflash
Swedish translation:uppgradera flashminnet
Entered by: Glenn Viklund
Options:
- Contribute to this entry
- Include in personal glossary

14:01 Dec 16, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Computers: Software / software
English term or phrase: reflash
The diagnostics tool is used to retrieve fault codes, read system measurements, such as temperatures and pressures, to reflash software into the ECU’s flash memory, temporarily adjust calibration setpoints, and to request execution of predefined ECU tests, such as valve actuation or messaging to the Xxxx FR controller.
Eva Palm
Local time: 14:28
uppgradera flashminnet
Explanation:
flashminne används oftast när man talar om PC's flashminne. här tycks det inte vara frågan om en PC, utan någon typ av diagnostiskt verktyg. I flashminnet brukar bootsekvens och annan grundläggande kod läggas.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-12-16 19:31:26 (GMT)
--------------------------------------------------

Hans Bertil,

Förstår inte av vilket skäl reflash i sammanhanget ovan har med någon typ av förlorad data att göra? Att kunna uppgradera ett flashminne är ju en fullständigt normal möjlighet; hela poängen med den här typen av minne är att de enkelt ska kunna laddas med nya konfigurationsinställningar, och/eller ny funktionalitet.
Selected response from:

Glenn Viklund
Local time: 14:28
Grading comment
Tack!
Ursäkta dröjsmålet
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5återprogrammera ECU:ns programvara i flashminnetHans-Bertil Karlsson
5omflasha
Sven Petersson
4 -2uppgradera flashminnetGlenn Viklund


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -2
uppgradera flashminnet


Explanation:
flashminne används oftast när man talar om PC's flashminne. här tycks det inte vara frågan om en PC, utan någon typ av diagnostiskt verktyg. I flashminnet brukar bootsekvens och annan grundläggande kod läggas.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-12-16 19:31:26 (GMT)
--------------------------------------------------

Hans Bertil,

Förstår inte av vilket skäl reflash i sammanhanget ovan har med någon typ av förlorad data att göra? Att kunna uppgradera ett flashminne är ju en fullständigt normal möjlighet; hela poängen med den här typen av minne är att de enkelt ska kunna laddas med nya konfigurationsinställningar, och/eller ny funktionalitet.



    Prof. erf.
Glenn Viklund
Local time: 14:28
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 36
Grading comment
Tack!
Ursäkta dröjsmålet

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Hans-Bertil Karlsson: uppgradera är när man byter hela apparaten, UPPDATERA heter det vid "omflashning". Annars är det kanske enklare än mitt
34 mins
  -> Håller inte med, programmen i flash ju har tom. versionsnummer; varför skulle det inte vara en uppgradering??

disagree  Sven Petersson: Det skulle kunna vara en uppgradering, MEN vi skall väl öersätta och inte gissa! Att använda "uppgradera" här är som att översätta "fruit" med "banan"!
1 hr
  -> Jag tänker osökt på LEMF!
Login to enter a peer comment (or grade)

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
omflasha


Explanation:
"flasha" hittar du på nätet, se ref.!
Om man kan "flasha" bör man också kunna "omflasha"!


    Reference: http://www.64bits.se/guider/print.php?typ=artikel&dir=radeon...
    Reference: http://www.xboxmod08.com/
Sven Petersson
Sweden
Local time: 14:28
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 142

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Hans-Bertil Karlsson: om man accepterar denna slangvariant är den helt OK
1 hr
  -> Thank you very much!

disagree  Glenn Viklund: Och du kallar mitt svar en gissning??? Den här nysvengelskan utgör inte mycket annat än fria fantasier.
3 hrs
  -> Språket utvecklar sig Glenn, vare sig du ligger på tvären eller inte!
Login to enter a peer comment (or grade)

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
återprogrammera ECU:ns programvara i flashminnet


Explanation:
alltså när burken tappat minnet :-)

.. eller behöver uppdateras

--------------------------------------------------
Note added at 2002-12-16 15:50:03 (GMT)
--------------------------------------------------

Hur komplext du måste behandla svaret är ju en fråga om \"publik\". Det räcker kanske som Glenn föreslaget.

Att Flasha är ju annars lite speciell teknik som du kanske måste nämna om det är väsentligt i sammanhanget

--------------------------------------------------
Note added at 2002-12-16 17:29:32 (GMT)
--------------------------------------------------

Till Glenn:

Håller med om att det är lite diffust. Men just \"re-\" tyder ju på att det handlar om att lägga tillbaka ett program som förlorats ur flashminnet av någon anledning

--------------------------------------------------
Note added at 2002-12-16 20:20:16 (GMT)
--------------------------------------------------

Glenn: Förvisso har jag flashat om (ursäkta...) BIOS i mina datorer ett otal gånger. Men eftersom jag envisas med att bygga ihop mina egna burkar så får jag hålla till godo med de urusla manualerna som diverse taiwaneser förser sina moderkort med. Så jag har inte så bra koll på hur Dell och andra som säljer mot konsumentmarknaden översätter det här.

Hans-Bertil Karlsson
Local time: 14:28
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 109

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Glenn Viklund: Varje flashminne i en PC uppgraderas när man byter BIOS. Det här verktyget är säkert inte lika avancerat, men principen bör vara exakt densamma; minnet uppgraderas. Reflash används ofta i samband med BIOS-byte i en PC.
3 hrs
  -> Frågan är som sagt om "re-" betyder en uppdatering, eller bara en reparation ??

neutral  Sven Petersson: Långt men tydlig.
4 hrs
  -> jo jag håller med om att det låter lite omständligt
Login to enter a peer comment (or grade)




Return to KudoZ list


KudoZ™ translation help
The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.



See also: