KudoZ home » English to Swedish » Computers: Software

floating point overflow

Swedish translation: flyttalsspill


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:floating point overflow
Swedish translation:flyttalsspill
Entered by: Reino Havbrandt

19:57 Jul 9, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Computers: Software / Software
English term or phrase: floating point overflow
Error message
Paul Svensson
flyttalsspill
Explanation:
Flyttal. Det kan således bli ett avrundningsfel om mantissan inte får plats och spill (eng. overflow) om exponenten är för stor och bottning (eng. underflow) om exponenten är för liten. Ett flyttal har således en mantissa och en exponent. På ett vanligt system kan positiva tal mellan 1,18·10-38 och 3,40·10+38 representeras
Selected response from:

Reino Havbrandt
Sweden
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1flyttalsspillReino Havbrandt
5överflöde i flyttal; flyttalsöverflöde
Sven Petersson
4flyttalsfel
Mario Marcolin
4spill
Roger Sjölander


  

Answers


54 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
spill


Explanation:
Sök efter detta ord och flyttal.

Roger Sjölander
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 20

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
överflöde i flyttal; flyttalsöverflöde


Explanation:
See reference!


    Reference: http://www.sslug.dk/artikler/gnulinux/node99.html
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 158

4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
flyttalsspill


Explanation:
Flyttal. Det kan således bli ett avrundningsfel om mantissan inte får plats och spill (eng. overflow) om exponenten är för stor och bottning (eng. underflow) om exponenten är för liten. Ett flyttal har således en mantissa och en exponent. På ett vanligt system kan positiva tal mellan 1,18·10-38 och 3,40·10+38 representeras


    Reference: http://www.nsc.liu.se/~boein/f90/k1.html
Reino Havbrandt
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 124

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  myrwad
17 hrs

9 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
flyttalsfel


Explanation:
qv


    Reference: http://www.databiten.se/training/D7Av_Cont.pdf
Mario Marcolin
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 46