KudoZ home » English to Swedish » Computers: Software

floating point underflow

Swedish translation: flyttalsbottning


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:floating point underflow
Swedish translation:flyttalsbottning
Entered by: Reino Havbrandt

19:58 Jul 9, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Computers: Software / Software
English term or phrase: floating point underflow
Error message
Paul Svensson
flyttalsbottning
Explanation:
Flyttal. Det kan således bli ett avrundningsfel om mantissan inte får plats och spill (eng. overflow) om exponenten är för stor och bottning (eng. underflow) om exponenten är för liten. Ett flyttal har således en mantissa och en exponent. På ett vanligt system kan positiva tal mellan 1,18·10-38 och 3,40·10+38 representeras

--------------------------------------------------
Note added at 1256 days (2006-12-17 11:37:11 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Det är möjligt att flyttalsunderspill är en bättre term. Bottning verkar inte vara en särskilt vanligen förekommande term, som broder Sven så försynt påpekar!
Selected response from:

Reino Havbrandt
Sweden
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1flyttalsbottningReino Havbrandt
5underflöde i flyttal; flyttalsunderflöde
Sven Petersson


Discussion entries: 1





  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
underflöde i flyttal; flyttalsunderflöde


Explanation:
See reference!


    Reference: http://www.sslug.dk/artikler/gnulinux/node99.html
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 158

4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
flyttalsbottning


Explanation:
Flyttal. Det kan således bli ett avrundningsfel om mantissan inte får plats och spill (eng. overflow) om exponenten är för stor och bottning (eng. underflow) om exponenten är för liten. Ett flyttal har således en mantissa och en exponent. På ett vanligt system kan positiva tal mellan 1,18·10-38 och 3,40·10+38 representeras

--------------------------------------------------
Note added at 1256 days (2006-12-17 11:37:11 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Det är möjligt att flyttalsunderspill är en bättre term. Bottning verkar inte vara en särskilt vanligen förekommande term, som broder Sven så försynt påpekar!


    Reference: http://www.nsc.liu.se/~boein/f90/k1.html
Reino Havbrandt
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 124

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  myrwad
17 hrs