KudoZ home » English to Swedish » Computers: Software

streaming server

Swedish translation: server för strömmande media


09:10 Mar 29, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Computers: Software
English term or phrase: streaming server
Sträng till CD-/DVD-brännare: "&Create hint track (for streaming server)"
Monica Berntsson
Sweden
Swedish translation:server för strömmande media
Explanation:
är väl det vanligaste idag

--------------------------------------------------
Note added at 5 hrs 16 mins (2004-03-29 14:26:15 GMT)
--------------------------------------------------

jag vill inte påstå att strömmande är precis gammalmodigt, den som söker på leverantörernas sajter kan lätt se detta

fördelen är att detta är ett distinkt uttryck, medan \'direkt\' används i ett flertal förväxlingsbara sammanhang
Selected response from:

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Grading comment
Tack.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1server för strömmande mediaHans-Bertil Karlsson
4 +1direktuppspelningsserverHelena Hansson


  

Answers


29 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
server för strömmande media


Explanation:
är väl det vanligaste idag

--------------------------------------------------
Note added at 5 hrs 16 mins (2004-03-29 14:26:15 GMT)
--------------------------------------------------

jag vill inte påstå att strömmande är precis gammalmodigt, den som söker på leverantörernas sajter kan lätt se detta

fördelen är att detta är ett distinkt uttryck, medan \'direkt\' används i ett flertal förväxlingsbara sammanhang

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 109
Grading comment
Tack.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mario Marcolin: http://www.proz.com/kudoz/495122
2 hrs

disagree  Helena Hansson: Har översatt gränssnitt och hjälp till sådana serverprogram och vill nog hävda att "strömmande" numera är rätt obsolet, även om denna direktöversatta term var vanlig för några år sen.
3 hrs
  -> netiquette please

agree  Linn Arvidsson
4 hrs

4 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
direktuppspelningsserver


Explanation:
Även t ex "server för direktuppspelade medier".

--------------------------------------------------
Note added at 6 hrs 4 mins (2004-03-29 15:14:24 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.nada.kth.se/dataterm/rek.html#a106

--------------------------------------------------
Note added at 6 hrs 7 mins (2004-03-29 15:17:26 GMT)
--------------------------------------------------

Termen används av Microsoft (i Windows Media Services, som är just en \"streaming server\")

Helena Hansson
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 28

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  HosseinA
2 days7 hrs