KudoZ home » English to Swedish » Computers: Systems, Networks

axial ratio

Swedish translation: axelförhållande


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:axial ratio
Swedish translation:axelförhållande
Entered by: Lena Samuelsson

08:59 Feb 9, 2007
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Computers: Systems, Networks / RFID-antenn
English term or phrase: axial ratio
Kontext:

"Enhanced performance thanks to a 50 per cent lower axial ratio that delivers a more uniform gain.
Suitable for deployment in RFID environments across the world through support for a wider frequency range, from 865-956 MHz."

Kan man säga "axialförhållande" här? Jag får inga vettiga träffar på det på Google.
Lena Samuelsson
Sweden
axelförhållande
Explanation:
beskriver hur tillplattad en ellips är. Ingen aning om det passar in i det här sammanhanget dock...
Det används om elektromagnetiska vågor till exempel (se länk), och eftersom det är lite frekvenser och Hz längre fram i meningen kanske det inte är helt fel.
Selected response from:

Anna Klotz
Sweden
Grading comment
Tack till båda! Men jag kan ju bara ge poäng till en...
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
1 +2axelförhållande
Anna Klotz
2 +1axelförhållande
Annika Hagdahl Manni


  

Answers


20 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +1
axelförhållande


Explanation:
Jag tror kanske mer på axelförhållande men det är svårt att veta, kanske även axeleffekt även om jag bara har hittat det ordet när det gäller motorer. Har du kollat dessa orden på wikipedia?

Lycka till

Annika Hagdahl Manni
Italy
Native speaker of: Swedish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxfinntranslat
1 hr
  -> tack

30 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5 peer agreement (net): +2
axelförhållande


Explanation:
beskriver hur tillplattad en ellips är. Ingen aning om det passar in i det här sammanhanget dock...
Det används om elektromagnetiska vågor till exempel (se länk), och eftersom det är lite frekvenser och Hz längre fram i meningen kanske det inte är helt fel.


    Reference: http://www.atis.org/tg2k/_axial_ratio.html
Anna Klotz
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tack till båda! Men jag kan ju bara ge poäng till en...

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Manualmakaren
4 days
  -> Tack!

agree  Mario Marcolin
4 days
  -> Tack!