KudoZ home » English to Swedish » Computers: Systems, Networks

direct/distributed manner

Swedish translation: direkt/distibuerat


10:16 Mar 7, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Computers: Systems, Networks
English term or phrase: direct/distributed manner
The key feature of Degree 2 is the ability of independent applications to exchange and use independent data components in a direct or distributed manner among systems.

Olika grader av systempompatibilitet jämförs på en skala. Detta är grad 2. Vad innebär "direct manner" och "distributed manner", och vad säger man på svenska?
EKM
Sweden
Swedish translation:direkt/distibuerat
Explanation:
en distrubuerad databas har flera servrar som gör att datat kommer närmare slutanvändaren (usch så många fula ord i en mening) så att det blir snabbare och mindre känsligt för driftsproblem. Men implementationen blir naturligtvis mer komplex, eftersom alla updateringar måste distribueras till alla servrar.
Selected response from:

Henrik Brameus
United States
Grading comment
Tack så mycket - även till Hans-B och C-Jan!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5delade / lokalaHans-Bertil Karlsson
5direkt/distibueratHenrik Brameus
4Lokal/distribueraCecilia Janhammar


Discussion entries: 1





  

Answers


15 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
delade / lokala


Explanation:
Ditt förslag till översättning är bättre, det här är bara ett förslag till förklaring. Jag tror mig ha sett detta i samband med Adobe Acrobat och det nya arbetsflöden i version 6.

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 37

10 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Lokal/distribuera


Explanation:
Delade komponenter har en helt annan funktion och annorlunda fördelningsätt. Att distribuera är vad du söker. Sen kan du välja lokal/direkt beroende på texten i övrigt.

Cecilia Janhammar
Sweden
Native speaker of: Swedish

3 days4 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
direkt/distibuerat


Explanation:
en distrubuerad databas har flera servrar som gör att datat kommer närmare slutanvändaren (usch så många fula ord i en mening) så att det blir snabbare och mindre känsligt för driftsproblem. Men implementationen blir naturligtvis mer komplex, eftersom alla updateringar måste distribueras till alla servrar.

Henrik Brameus
United States
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 8
Grading comment
Tack så mycket - även till Hans-B och C-Jan!