KudoZ home » English to Swedish » Computers (general)

force write

Swedish translation: spara till disk


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:force write
Swedish translation:spara till disk
Entered by: Mårten Sandberg

17:27 Jun 19, 2005
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Computers (general) / datorterm
English term or phrase: force write
En dataterm. Ex: "Force write" data till fil eller databas.
Thomas Johansson
Peru
spara till disk
Explanation:
Force write betyder i sammanhanget att man sparar datan permanent i sekundärminnet/hårddisken till skillnad från temporär lagring i bara (primär)minnet.
Kanske kan benämna det "permanentspara" eller "hårdspara" om man vill vara innovativ. Har sett Force write äv i svenska sammanhang, men det känns lite tacky.

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs 10 mins (2005-06-19 19:38:37 GMT)
--------------------------------------------------

glömde ref:
http://publib.boulder.ibm.com/iseries/v5r2/ic2924/index.htm?...
Selected response from:

Mårten Sandberg
Grading comment
Tackar1
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4spara till disk
Mårten Sandberg
2write-force
Lena Samuelsson


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
write-force


Explanation:
Vet inte om detta är det samma som force write, men begreppet finns tydligen, även om träffarna inte är många.


    Reference: http://www.cs.kau.se/cs/education/courses/davb04/lectures/ko...
Lena Samuelsson
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 138

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
spara till disk


Explanation:
Force write betyder i sammanhanget att man sparar datan permanent i sekundärminnet/hårddisken till skillnad från temporär lagring i bara (primär)minnet.
Kanske kan benämna det "permanentspara" eller "hårdspara" om man vill vara innovativ. Har sett Force write äv i svenska sammanhang, men det känns lite tacky.

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs 10 mins (2005-06-19 19:38:37 GMT)
--------------------------------------------------

glömde ref:
http://publib.boulder.ibm.com/iseries/v5r2/ic2924/index.htm?...


Mårten Sandberg
Specializes in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 73
Grading comment
Tackar1