KudoZ home » English to Swedish » Computers (general)

tablet pen

Swedish translation: pennan


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:tablet pen
Swedish translation:pennan
Entered by: Hans-Bertil Karlsson

11:34 Oct 17, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Computers (general) / Computers
English term or phrase: tablet pen
Någonting på en handdator.
Monica Berntsson
Sweden
pennan
Explanation:
när det gäller graphics tablets (alltså de som används för CAD etc) talar man bara om pennan, så man behöver nog inte förtydliga ytterligare här.

Första gången du nämner den kanske du kan skriva "du kan använda pennan (pekdonet som medföljer datorn).... eller liknande så att folk inte tror att de kan använda vilken penna som helst.

Men att sedan upprepa detta i texten varje gång den nämns känns nog tjatigt. Om man dessutom benämner den som pennan (i bestämd form) ska man väl inte kunna missuppfatta
Selected response from:

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1pekdon
Sven Petersson
4pennanHans-Bertil Karlsson


Discussion entries: 1





  

Answers


25 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
pekdon


Explanation:
"pekdon" is very general and should do. If you want a more specific word, you have to supply more info.


--------------------------------------------------
Note added at 2002-10-17 12:53:45 (GMT)
--------------------------------------------------

In view of the \"More info\" I would suggest \"ljuspenna\".

Sven Petersson
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 233

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Roger Arvidsson
6 mins
  -> Tack så mycket!

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
pennan


Explanation:
när det gäller graphics tablets (alltså de som används för CAD etc) talar man bara om pennan, så man behöver nog inte förtydliga ytterligare här.

Första gången du nämner den kanske du kan skriva "du kan använda pennan (pekdonet som medföljer datorn).... eller liknande så att folk inte tror att de kan använda vilken penna som helst.

Men att sedan upprepa detta i texten varje gång den nämns känns nog tjatigt. Om man dessutom benämner den som pennan (i bestämd form) ska man väl inte kunna missuppfatta

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 166
Grading comment
Tack!