KudoZ home » English to Swedish » Computers (general)

typewriter keys

Swedish translation: (vanliga) tangenter


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:typewriter keys
Swedish translation:(vanliga) tangenter
Entered by: Glenn Viklund

09:52 Oct 18, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Computers (general) / Computers
English term or phrase: typewriter keys
På en handdator. Det finns olika slags tangenter: överliggande, mjuka och tangenter för marköförflyttning. Kan man tala om skrivmaskinstangenter?
Monica Berntsson
Sweden
tangenter
Explanation:
räcker nog. I dagens värld tvivlar jag på att skrivmaskinstangenter är särkilt lyckat, tangenter följt av din egen förklaring ovan borde vara tillräckligt..
Selected response from:

Glenn Viklund
Albania
Grading comment
Tack! Jag valde detta eller "vanliga tangenter" eftersom det också talas om "funktionstangenter" särskilt.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5funktionstangenter
Anette Herbert
4tangenterGlenn Viklund


  

Answers


9 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
tangenter


Explanation:
räcker nog. I dagens värld tvivlar jag på att skrivmaskinstangenter är särkilt lyckat, tangenter följt av din egen förklaring ovan borde vara tillräckligt..


    funderingar..
Glenn Viklund
Albania
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 28
Grading comment
Tack! Jag valde detta eller "vanliga tangenter" eftersom det också talas om "funktionstangenter" särskilt.

18 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
funktionstangenter


Explanation:
om det handlar om olika funktioner (över 4400 träffar på Google)
bokstavstangenter är ett annat förslag för bokstäver om du behöver särskilja dom

"att få ut mesta möjliga av din (....)handdator och ... Pro
Keyboard med 108 tangenter, 15 fullstora programmerbara funktionstangenter" Se ref 2


    web01.microsoft.se/tips/dk/ showtip.asp?lcategory=678&lmcs=53 - 52k - 17 okt. 2002
    Reference: http://www.apple.com/se/imac/
Anette Herbert
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 16