KudoZ home » English to Swedish » Computers (general)

escape sequence

Swedish translation: escape-sekvens


08:34 Oct 21, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Computers (general) / Computers
English term or phrase: escape sequence
Användarmanual för en handdator: "The escape sequence allows the modem to exit data mode and enter on-line command mode. While in on-line command mode, you can communicate directly to your modem using AT commands. Once you finish, you can return to data mode using the ATO command."
Monica Berntsson
Sweden
Swedish translation:escape-sekvens
Explanation:
Kanske inte så snygg översättning, men används i hel del sammanhang.
Selected response from:

Helena Fallkvist
Sweden
Grading comment
Tack för hjälpen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +4escape-sekvens
Helena Fallkvist
5escape-sekvensHans-Bertil Karlsson
5 -3utgångssekvens
Sven Petersson


  

Answers


13 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -3
utgångssekvens


Explanation:
Implicit in answer.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-10-21 08:49:19 (GMT)
--------------------------------------------------

http://www.pagina.se/itord/


    Pagina
Sven Petersson
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 233

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Hans-Bertil Karlsson: escape-sekvens är en speciell programmeringssträng för direktkommandon till skrivare och modem som börjar med det alfanumeriska tecknet $27 (som är samma som tangentbordskoden för esc-tangenten)
37 mins

disagree  Michael Broström: Du refererar ofta till Paginas IT-ord, men de är lite verklighetsfrämmande tycker jag. Är jag ensam om det?
46 mins

disagree  Paul Svensson: Michael är absolut inte ensam. Pagina däremot, är i det här fallet alldeles ensam, tycker Google.
51 mins

26 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +4
escape-sekvens


Explanation:
Kanske inte så snygg översättning, men används i hel del sammanhang.


    Reference: http://www.nezzo.nu/na.asp?id1=151&id2=2782#Escape-sekvenser
Helena Fallkvist
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tack för hjälpen!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sara Hagelstam: Just, används oftast.
14 mins

agree  Michael Broström: Japp. Använder det själv.
32 mins

agree  Paul Svensson
38 mins

agree  Hans-Bertil Karlsson: Du var först med svaret, mitt förslag är mest bara en liten förklaring till vad det är !!
49 mins

53 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
escape-sekvens


Explanation:
det är en programmeringssträng med det hexadicimala värdet $27 som används för direktkommandon mot skrivare och modem.

$27 motsvarar för övrigt tangentbordskoden för esc-tangenten, därav namnet.

Ref: Alla skrivarmanualer innehåller beskrivning av detta.

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 166