KudoZ home » English to Swedish » Construction / Civil Engineering

"remain in line horizontally"

Swedish translation: behålla horisonteringen


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:"remain in line horizontally"
Swedish translation:behålla horisonteringen
Entered by: Lisa Dahlander

01:16 Jun 23, 2005
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Construction / Civil Engineering / Laserpass
English term or phrase: "remain in line horizontally"
Denna mening kommer från en bruksanvisning för ett laserpass:

"Once the unit is levelled, when rotated 360 degrees, the laser lines will remain in line horizontally".

Mer än en språkfråga handlar det kanske om att jag inte vet hur det här verktyget fungerar...vore tacksam för lite hjälp på traven. Tack på förhand!
Lisa Dahlander
Mexico
behålla horisonteringen
Explanation:
Poängen är följande: när man har horisonterat instrumentet i en riktning vrider man runt det ett halvt varv och om man har gjort rätt ska det då fortfarande vara horisonterat. Och då vet man också att instrumentet är rätt horisonterat oavsett vilken riktning man vrider det till.
Selected response from:

asptech
Grading comment
Tack för förklaringen!
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3förbli i horisontellt läge
Lars Jelking
5behålla horisonteringenasptech
4stå i vågTomas Onsjö
4kommer att vara horisontella
Sven Petersson


  

Answers


32 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
kommer att vara horisontella


Explanation:
Det räcker; resten är SONK.

Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 236

4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
förbli i horisontellt läge


Explanation:
o:)

Lars Jelking
Israel
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 28

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mario Marcolin
5 hrs

agree  Madelen Neikter
1 day7 hrs

agree  Manualmakaren
4 days

4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
stå i våg


Explanation:
Instrumentet används för att mäta nivåskillnader vid byggen. Laserstrålarna används som referenslinjer och sedan mäts avståndet till marken.


    Reference: http://www.thifab.com/
Tomas Onsjö
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 20

5 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
behålla horisonteringen


Explanation:
Poängen är följande: när man har horisonterat instrumentet i en riktning vrider man runt det ett halvt varv och om man har gjort rätt ska det då fortfarande vara horisonterat. Och då vet man också att instrumentet är rätt horisonterat oavsett vilken riktning man vrider det till.

asptech
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 292
Grading comment
Tack för förklaringen!